Praktijkvoorbeelden: ondersteuning bij mentale problemen leerlingen

08 april 2021

Na de eerste lockdown besteedden scholen vooral aandacht aan het inhalen van achterstanden, maar vervolgens vroegen steeds meer docenten zich af wat een schoolsluiting en onderwijs op afstand doet met de mentale ontwikkeling van de leerlingen. De praktijkvoorbeelden van verschillende scholen op deze pagina laten zien dat er allerlei mogelijkheden zijn om de jongeren mentaal te ondersteunen.

Praktijkvoorbeelden op een rij:

Niftarlake College over welzijn van leerlingen: ‘Wij pakken sociaal-emotionele signalen serieus op’

We hebben geen leer- maar een leefachterstand, stelde scholiere Elze van Houtum in een ingezonden brief in de Volkskrant van 19 februari. Hoe begeleid je leerlingen goed in deze roerige, onzekere tijden? Bij het Niftarlake College in Maarssen is er – wanneer nodig – extra aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Lees het gehele praktijkvoorbeeld.

Grow it!-app is een preventietool voor jongeren: “Vijf keer per dag een bliepje”

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam monitort met de Grow it!-app hoe het met hun leerlingen gaat. Vorig jaar kreeg de school van het Erasmus MC de vraag of zij de leerlingen een app wilde laten uitproberen. Spelenderwijs zou de universiteit daarmee belangrijke informatie vergaren over de mentale gesteldheid van leerlingen.

 

>> Lees het hele interview met Frederique Lampe, jaarleider van de tweede klas op het Erasmiaans Gymnasium en Manon Hillegers, hoogleraar en afdelingshoofd kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC Sophia: Grow it!-app is een preventietool voor jongeren.

Coronatijd les in omgaan met tegenslag: “Dit gaat ook mooie mensen maken”. Het St. Bonifatiuscollege in Utrecht reikt leerlingen hulpmiddelen aan om mentaal gezond te blijven.

Na de eerste lockdown was er in eerste instantie vooral aandacht voor het inhalen van de achterstanden. In tweede instantie begonnen docenten zich af te vragen: wat doet de schoolsluiting met de mentale ontwikkeling van de leerlingen? Het St. Bonifatiuscollege in Utrecht reikt leerlingen hulpmiddelen aan om mentaal gezond te blijven in deze lastige tijd.

 

>> Lees het hele interview met Céline Rensen, docent bedrijfseconomie en mentor van 5 havo en Ilse van Koppen afdelingsleider van 4 en 5 havo op het St. Bonifatiuscollege: Coronatijd les in omgaan met tegenslag: "Dit gaat ook mooie mensen maken."

Directeur Martin Brouwer van Greijdanus Enschede: "Weer naar school: geef leerlingen mentaal een goede start"

Let goed op de sociaal-emotionele behoeften van leerlingen als de schooldeuren weer opengaan, is het advies van directeur Martin Brouwer van Greijdanus Enschede. Dat leerde hij na de vuurwerkramp, in mei 2020 alweer twintig jaar geleden.

>> Lees het hele interview met Martin Brouwer: Weer naar school: geef leerlingen mentaal een goede start. 

Ellie Langenhuizen, projectleider van het onderwijsinnovatieteam bij Helicon VMBO Nijmegen: "Focus op welbevinden van leerlingen, dan gaat het leren beter"

Leerlingen leren meer als je hun welbevinden voorop zet. Vanuit die visie richt Helicon VMBO Nijmegen het onderwijs in coronatijd in.


>> Lees het hele interview met Ellie Langenhuizen: "Focus op welbevinden van leerlingen, dan gaat het leren beter"

Petra Wierstra en Sjanie Bremer van het Lauwers College (Fr): De leerling in beeld door sterke driehoek met docent en coach

Iedere leerling reageert anders op thuisonderwijs en heeft een eigen behoefte aan ondersteuning. Hoe kun je deze behoefte van iedere leerling achterhalen en eraan voldoen? Petra Wierstra en Sjanie Bremer van het Lauwers College delen hun ervaringen.


>> Lees het hele interview met Petra Wierstra en Sjanie Bremer: De leerling in beeld door sterke driehoek met docent en coach.​​

Rector Patricia Hanssen van het Bernard Lievegoed College in Maastricht: "Verbinding is een voorwaarde voor leren, zet daarom juist nu in op ontmoeting"

Verbinding met leerlingen is een kernwaarde van het Bernard Lievegoed College in Maastricht. Maar hoe monitor je het welzijn en houd je goed contact met leerlingen op afstand? Rector Patricia Hanssen en brugklasmentor Lydia Hauffen vertellen hoe ze dit aanpakken.

 

>> Lees het hele interview met Patricia en Lydia: "Verbinding is een voorwaarde voor leren, zet daarom juist nu in op ontmoeting!"

#VOvlogt: PRO33 College over hoe zij aandacht besteden aan de mentale gezondheid van leerlingen

In de tweede editie van #VOvlogt (VO-academie) vertelt Lisette van den Berg (vestigingsdirecteur PRO33 College) hoe zij op school aandacht besteedden aan de mentale gezondheid van leerlingen en welke maatregelen ze namen om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen.

>> Bekijk de vlog