In een brede heterogene onderbouw zitten leerlingen uit drie niveaus in (tenminste) de eerste twee brugjaren bij elkaar. Wat is het nut en de noodzaak van een brede heterogene brugperiode? En hoe organiseert u het in uw school? Krijg antwoord op deze vragen en dilemma’s tijdens de inspiratiebijeenkomst Brede Heterogene Onderbouw in The Colour Kitchen Utrecht Zuilen. De bijeenkomst is bedoeld voor docenten, schoolleiders (zowel team- en afdelingsleiders als eindverantwoordelijk schoolleiders) en bestuurders.

Programma 

12.30 – 13.00: Inloop
13.00 – 14.00: Opening en Keynote Jelle Jolles
14.00 – 14.15: Wissel 1
14.15 – 14.45: Sessie 1
14.45 – 15.00: Wissel
15.00 – 15.30: Sessie 2
15.30 – 16.00: Afsluiting
16.00: Napraten met een borrel

De bijeenkomst start met een keynote van Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie en auteur van het boek ‘Het Tienerbrein’. Vervolgens volgt u sessies om kennis en inspiratie op te doen en handvatten te krijgen om een (volgende) stap te zetten in het vormgeven van een brede heterogene brugperiode op uw school. 

Keynote 

Door: Prof. Dr. Jelle Jolles (hoogleraar Neuropsychologie, leidt het centrum Brein en Leren en auteur van het boek ‘Het Tienerbrein’)

De eerste jaren van de adolescentie worden gekenmerkt door grote individuele verschillen in ontwikkeling. Dat is goed bekend voor de lichamelijke groei, maar blijkt ook te gelden voor de cognitieve- en de sociale en emotionele ontwikkeling. Die individuele verschillen hangen sterk samen met zowel de rijping van de hersenen als met de de leerervaringen die de leerling eerder in het leven heeft opgedaan: er zijn leerlingen die zich wat trager ontwikkelen maar toch grote potentie hebben (‘een traag groeiende boom kan ook de hoogste boom worden’). Dat is een belangrijk motief voor scholen om te gaan werken met een brede heterogene onderbouw, waar leerlingen met drie niveaus bij elkaar zitten en waar het definitieve (niveau) keuzemoment wordt uitgesteld. In deze keynote gaat Jelle Jolles in op leren en de ontwikkeling van neuropsychologische vaardigheden in deze belangrijke periode van het leven en krijg je handvatten voor de praktijk van het onderwijs.

Sessies 

Differentiëren kun je leren 
In deze sessie gaat u op zoek naar een balans tussen gepersonaliseerd onderwijs en allemaal hetzelfde leren op één niveau. Er wordt een voorbeeld gegeven van onderwijs op basis van leerdoelen – in plaats van vroeg selecteren en determineren.

Anders organiseren binnen de school 
Moet alles anders? Weg met de klas? Of niet? In deze sessie wordt er besproken hoe je een brede heterogene onderbouw kan organiseren in jouw school. Spring High licht in deze sessie een praktijkvoorbeeld toe.

Wordt mijn vwo-kind dommer in de heterogene onderbouw? 
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de toptalenten met vwo-advies zich cognitief minder sterk ontwikkelen wanneer zij dat in een heterogene klas doen. Hoe kunt u dit voorkomen? In deze sessie onderzoeken we wat dit betekent voor vwo’ers en hoe de scholen OSB en Spinoza21 hiermee omgaan.

Een dag in de brede onderbouw 
In deze sessie laten we praktijkvoorbeelden zien van de brede brugklassen op Openbare Scholengemeenschap Bijlmer (OSB) – twee jaar onderbouw met vmbo bk t/m vwo – en Spinoza21 – drie jaar onderbouw vmbo-t t/m vwo. We onderzoeken welke elementen voor uw school bruikbaar zijn.

Opbrengsten 

Na deze inspiratiebijeenkomst heeft u inzicht in de voordelen van een brede heterogene onderbouw, maar ook inzicht in de ontwikkelpunten. U krijgt handvatten om een (volgende) stap te zetten in het vormgeven van een brede heterogene brugperiode op uw school.

Kosten 

Deelname is kosteloos.

Aanmelden 

Bekijk welke sessies u aanspreken en meld u aan voor de inspiratiebijeenkomst Brede Heterogene Onderbouw.

Vragen? 

Heeft u vragen over de inspiratiebijeenkomst Brede heterogene onderbouw? Stuur dan een e-mail naar info@voortgezetleren.nl of bel 030 232 48 80.