Hoe kan uitval van startende docenten worden voorkomen en welke afspraken zijn hier regionaal over te maken? Ga hierover in gesprek tijdens deze online kennisdelingssessie.

Datum en tijd 

Dinsdag 13 december 2022, van 14.00 uur tot 15.30 uur

Locatie

Online

Voor wie 

Schoolbestuurders, schoolleiders en hrm’ers in het voortgezet onderwijs en RAP-(deel)projectleiders en andere betrokkenen bij de Regionale Aanpak Personeelstekorten (RAP) vo/mbo.

Programma

  • Inleiding
  • Begeleiding van startende leraren
    door: Helma Oolbekkink, lector HAN, lectoraat 'Naar een meervoudige professionaliteit van leraren' en voorzitter van de VELON
    Helma Oolbekkink heeft onderzoek gedaan naar inductietrajecten in de regio Nijmegen. Waar lopen leraren in hun beginjaren tegenaan? Wat kunnen we (beter) doen om hen een goede start te geven en voor het onderwijs te behouden? In deze sessie deelt Helma de verkregen inzichten en geeft ze adviezen hoe scholen beter werk kunnen maken van de begeleiding aan startende leraren.
  • Hoe voorkom je uitval van startende docenten?
    door: Etienne van Nuland, onderzoeker onderwijsarbeidsmarkt, Voion
    Voion heeft onderzoek uitgevoerd naar uitval van startende docenten in het vo. Het onderzoek geeft inzicht in baan- en schoolkenmerken die een sterke relatie vertonen met uitval van startende docenten. Inzicht in deze factoren kan bijdragen aan beleid en concrete maatregelen om startende docenten te behouden. In deze sessie deelt Etienne de verkregen inzichten over hoe je uitval van startende docenten kan voorkomen.
  • Dialoog
    In breakoutrooms gaan we uiteen om inhoudelijk de discussie met elkaar te voeren over dit onderwerp op regionaal niveau en kennis te delen door middel van praktijkgerichte situaties.
  • Afronding en evaluatie
     

Aanmelden

Direct aanmelden