Een Professionele Leergemeenschap (PLG) is dé sleutel tot schoolinnovatie, gerichte professionalisering van leraren en daarmee beter leren door leerlingen. Op scholen wordt vaak in groepen samengewerkt met als doel het onderwijs en de schoolorganisatie te versterken. Toch raken deze groepen soms na verloop van tijd hun energie en daadkracht kwijt, waardoor ze niet blijvend effectief blijven.

Hoe zorg je ervoor dat zo’n groep een duurzame en succesvolle PLG wordt, die écht bijdraagt aan onderwijsontwikkeling en gezamenlijk leren? In dit leernetwerk richten we ons op het opstarten en begeleiden van PLG's die doelgericht samenwerken en samen leren tot de kern maken. 

Deze aanpak biedt niet alleen een sterke basis voor langdurige samenwerking, maar stimuleert ook blijvende groei en vernieuwing binnen de school.

Meld je nu aan! Dit leernetwerk start op 27 november. In een viertal bijeenkomsten kom je alles te weten over het starten én behouden van een professionele leergemeenschap 

Wat kan je verwachten?

In het leernetwerk gaan we op een systematische en cyclische manier aan de slag. We maken gebruik van ervaringen en casussen uit de deelnemende scholen. We leren door zelf te doen, en van en met elkaar. Leidraad is het boek: ´Professionele leergemeenschappen, van theorie naar praktijk´ gebaseerd op het promotieonderzoek van beide begeleiders. Bij aanvang krijgen alle deelnemers dit boek cadeau. 

Over de sprekers

Het leernetwerk wordt begeleid door Fred Huijboom en Pierre van Meeuwen.

    

Pierre van Meeuwen
Fred Huijboom

Fred Huijboom is een gepensioneerd schoolleider. Hij is rector/directeur geweest van verschillende middelbare scholen. Na zijn pensionering heeft hij, samen met Pierre van Meeuwen, een promotieonderzoek gedaan naar de ontwikkeling van Professionele Leergemeenschappen. Pierre van Meeuwen heeft als natuurkunde docent vele jaren met anderen aan de ontwikkeling van de natuurkundemethode ‘Differentiatie binnen klassenverband’ gewerkt. Hij is vanuit het leraarschap doorgestroomd naar het schoolleiderschap.

 

Wat levert het op?

  • Kennis en inzicht in wat een PLG is, wat deelnemen aan een PLG betekent voor de deelnemers en wat het implementeren, stimuleren en begeleiden van een PLG vraagt van schoolleiders. 

  • Kennis en inzicht in mogelijke structurele en culturele maatregelen om middels een of meer PLG’s een stap te maken naar een samenwerkingscultuur en/of een lerende organisatie. 

  • Het leernetwerk fungeert zelf als PLG. Je doet dus direct praktijkervaring op. 

  • Delen van voorbeelden uit de praktijk met de andere deelnemende scholen. 

  • Het leernetwerk ondersteunt je bij het starten en begeleiden van één of meer PLG’s op je eigen school. 

  • Een waardevol netwerk van scholen dat bezig is om het werken met PLG’s onderdeel van de werkwijze te maken. 

  • Toegang tot procesbegeleiding en expertise van (oud-schoolleiders en gepromoveerde onderzoekers) Fred Huijboom en Pierre van Meeuwen. 

 

Voor wie?

We vragen per school deelname van de verantwoordelijke schoolleider/teamleider en een betrokken docent of

  • Schoolleiders 

  • Teacher leaders  

  • Werkgroepleiders / innovatiegroepbegeleiders in de school 


Waar en wanneer?

Het leernetwerk komt vier keer samen van 12.00 – 17.00 uur op de volgende data: 

  • Bijeenkomst 1: 27 november (locatie VO-raad op kantoor: Aïdadreef 4, 3561 GE, Utrecht) 
  • Bijeenkomst 2: 16 maart 
  • Bijeenkomst 3: 14 mei 
  • Bijeenkomst 4: ntb 

De kosten

Deelname aan dit leernetwerk is kosteloos.

Meedoen?

Meld je hier uiterlijk tot 28 oktober aan. 

Het is voor dit leernetwerk van belang om je met twee deelnemers per onderwijsorganisatie in te schrijven. Op deze manier kunnen jullie de geleerde lessen gezamenlijk inbrengen in jullie organisatie. 

Vragen?

Heb je vragen over het leernetwerk? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Direct aanmelden