Je bent gestart met een onderwijsontwikkeling op school, bijvoorbeeld met interventies in het kader van het NP Onderwijs. De eerste resultaten en ervaringen zijn positief. Maar hoe krijg je deze ontwikkeling verder de school in? En hoe zorg je voor een duurzame onderwijsontwikkeling? In een ontwikkelteam ontwikkel je samen met collega’s van andere scholen een concreet product of instrument, waar jullie én de rest van de sector mee aan de slag kunnen in de onderwijspraktijk.

Wat kan je verwachten?

In het ontwikkelteam ‘Duurzame onderwijsontwikkeling’ lever je een bijdrage aan de doorontwikkeling van het instrument de duurzaamheidsmeter*. Dit instrument helpt om ingezette onderwijsontwikkelingen te verduurzamen op je school. De duurzaamheidsmeter bestaat uit verschillende pijlers die van invloed zijn op de duurzaamheid van jouw schoolontwikkeling. Denk aan schoolorganisatie en innovatie.  

Als deelnemer van het ontwikkelteam ga je zelfstandig, in het begin onder begeleiding van onderzoeker en onderwijsprofessional Anne Tappel, aan de slag met de duurzaamheidsmeter. Dit geeft informatie over het gebruik van het instrument in jouw eigen schoolpraktijk en inzicht in de eigen schoolsituatie omtrent de duurzaamheid van schoolontwikkelingen.  

Daarnaast zijn er twee gezamenlijke bijeenkomsten, waarin jullie de bevindingen bespreken, je verder wordt geholpen met jullie eigen duurzame onderwijsontwikkelingen en jullie de duurzaamheidsmeter doorontwikkelen. 

Wat levert het op?

Tijdens de bijeenkomsten van dit ontwikkelteam krijg je concrete suggesties voor het versterken van de duurzaamheid van jouw eigen onderwijsontwikkeling. Daarnaast lever je een bijdrage aan de doorontwikkeling van het instrumentde duurzaamheidsmeter, zodat ook de rest van de sector met dit instrument aan de slag kan. 

Na-inschrijving

De startbijeenkomst van het ontwikkelteam was op 7 april j.l. Deze was gericht op informatiegeving over het traject. Als je als school nu instapt, informeren we je telefonisch. Daarna kun je aansluiten bij het traject en de twee groepsbijeenkomsten die nog plaatsvinden. 

Praktische informatie

  • Wanneer: Najaar 2021 en februari/maart 2022. De bijeenkomsten worden in overleg gepland. 
  • Waar: De eerstvolgende bijeenkomst is online. De bijeenkomst in februari/maart 2022 is waarschijnlijk fysiek. Locatie ntb.
  • Voor wie: Leraren, teamleiders en/of schoolleiders die een onderwijsontwikkeling willen verduurzamen.
  • Kosten: De deelname aan dit ontwikkelteam is kosteloos. 

*De duurzaamheidsmeter is onderdeel van het promotieonderzoek van Anne Tappel. Ze werkt aan het onderzoek Duurzaamheid van de datateam methode op de Universiteit Twente. Daarnaast werkt Anne als projectleider ‘opbrengstgericht werken’ op het Carmelcollege Salland. 

Direct aanmelden