Er is veel te doen over de rol van meten, monitoren, evalueren of toetsen binnen burgerschapsonderwijs: het is onderdeel van een doordachte en doelgerichte onderwijspraktijk, maar er zijn ook principiële en praktische bedenkingen. Kun en wil je de ontwikkeling van burgerschap wel net zo meten als de ontwikkeling van de andere basisvaardigheden? Er zijn op dit moment vooral gestandaardiseerde kwantitatieve meetinstrumenten beschikbaar als onderdeel van competentiegericht burgerschapsonderwijs (zie ook: Resultaten en kwaliteitszorg), terwijl vormen van evaluatie niet los staan van visies op onderwijs en burgerschap. De Universiteit voor Humanistiek is ervan overtuigd dat verschillende vormen van burgerschapsonderwijs hun eigen vormen van (ook kwalitatieve) evaluatie zouden moeten kennen en wil hier binnen dit leernetwerk mee aan de slag.
Dit leernetwerk wordt in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap aangeboden door de Universiteit voor Humanistiek.
Opzet leernetwerk
Het leernetwerk bestaat uit vijf dagdelen waarin je gezamenlijk werkt aan evaluatie-instrumenten van de deelnemende scholen en een gezamenlijk denkkader voor evaluatie van verschillende vormen van burgerschapsonderwijs. Tussen de bijeenkomsten door werk je op je eigen school aan de ontwikkeling van de instrumenten; tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor input door experts, onderlinge feedback en uitwisseling van tussenproducten.
Het leernetwerk richt zich op het ontwikkelen van:
- uitgewerkte evaluatie-instrumenten en/of toetsen voor verschillende vormen van burgerschapsonderwijs, aansluitend bij de vernieuwde thema’s en eindtermen;
- een gezamenlijk denkkader, inclusief evaluatie-en toetscriteria;
- algemene toets- en/of evaluatieformats die ook voor andere scholen bruikbaar zijn.
Eerste bijeenkomst op 7 november 2024
Deze bijeenkomst draait om kennismaking met elkaar en de uitdaging die centraal staat in het leernetwerk. Er worden verschillende visies op het evalueren van burgerschapsonderwijs en verschillende toetsinstrumenten die al beschikbaar zijn, besproken. Daarnaast wordt de stand van zaken omtrent evaluatie op de deelnemende scholen uitgewisseld en ga je in gesprek over de vorm van burgerschapsonderwijs en de evaluatievorm waar men op wil focussen. Ook wordt er een begin gemaakt met het gezamenlijk vormgeven van een denkkader voor het identificeren van diverse vormen van burgerschapsonderwijs en vormen van evaluatie/toetsing.
Tijdens de overige bijeenkomsten komen deze drie elementen steeds terug: input van experts; delen en co-construeren van evaluatie op de eigen school; gezamenlijk werken aan het overkoepelende denkkader. De conceptproducten worden na de vijfde bijeenkomst geëdit t.b.v. publicatie via Expertisepunt, Universiteit voor Humanistiek-website, nieuwsbrieven en socials.
Praktische informatie
- Data en tijden: Donderdagmiddagen 7 november 2024; 23 januari, 13 februari, 13 maart en 10 april 2025. Steeds van 15.00 tot 18.00 uur.
- Locatie: Universiteit voor Humanistiek, Kromme Nieuwegracht 29, Utrecht
- Voor wie: Burgerschapsdocenten en burgerschapscoördinatoren in het voortgezet onderwijs die een voortrekkersrol (willen) vervullen in het ontwikkelen van beleid en producten voor het evalueren van burgerschapsonderwijs in hun school.
- Tijdsinvestering: Totaal: ± 50 uur (5×3 uur bijeenkomsten plus voorbereiding en ontwikkelen eigen evaluatie-instrument).
- Kosten: Geen - Er is per deelnemende docent 200 euro onkosten-/reiskostenvergoeding beschikbaar.
Aanmelden
Er is plaats voor zeven vo-scholen, die ieder met twee docenten deelnemen aan het leernetwerk. Aanmelden is mogelijk tot 1 november 2024, of tot het leernetwerk vol is.