De burgerschapsopdracht veronderstelt dat scholen de resultaten van burgerschapsonderwijs monitoren. De overheid vindt monitoring om meerdere redenen van belang: vanwege de ondersteuning van het leerproces van leerlingen, voor de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs en om verantwoording af te leggen. Scholen ervaren het in kaart brengen van burgerschapscompetenties vaak als complex. Kan dat wel? Op welke manieren zou dat kunnen? En hoe kun je de resultaten vervolgens benutten? Rond deze vragen organiseert de Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit Onderwijs (een samenwerkingsverband waarin scholen, onderzoekers en onderwijsinspecteurs samenwerken) samen met het Expertisepunt Burgerschap en de UvA een leernetwerk.

De Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit Onderwijs werkt al langere tijd met scholen aan dergelijke vragen. Zo houden zij zich bezig met de ontwikkeling en toepassing van (gestandaardiseerde) meetinstrumenten, bijvoorbeeld het meetinstrument Burgerschap Meten of het gebruik van rubrics, waarmee scholen kennis, houdingen en vaardigheden van leerlingen in kaart kunnen brengen.

Het leernetwerk heeft meerdere doelen:

  • (a) overdracht en uitwisseling van kennis over verschillende (kwalitatieve, kwantitatieve) manieren om burgerschapscompetenties in kaart te brengen;
  • (b) oriëntatie op burgerschapsonderwijs met aandacht voor leerdoelen;
  • (c) voorbereiding en uitvoering van een meting van burgerschapscompetenties op scholen die meedoen aan het leernetwerk, met aandacht voor zowel kwantitatieve als kwalitatieve aspecten;
  • (d) bespreking en interpretatie van de bevindingen resulterend uit deze meting.


Scholen die deelnemen aan het leernetwerk kunnen zonder kosten gebruikmaken van het meetinstrument Burgerschap Meten. Deelname aan Burgerschap Meten is echter niet verplicht: het leernetwerk verwelkomt ook scholen die op andere wijze inzicht verkrijgen in de burgerschapscompetenties van leerlingen.

Deelnemers aan het leernetwerk beschikken na afloop over de kennis die nodig is om invulling te geven aan de wettelijke opdracht tot monitoring van burgerschapscompetenties. Zij hebben ervaring opgedaan met de toepassing van een meting op de eigen school en met het interpreteren en duiden van de gegevens die dat oplevert. Ook hebben zij inzicht in de mogelijke manieren om deze gegevens te gebruiken voor de ontwikkeling van het burgerschapsonderwijs en hebben ze daar, voor hun eigen school, een begin mee gemaakt.

Praktische informatie

Data en locatie

Het leernetwerk start per 13 november 2024 en loopt tot juni 2025. Het leernetwerk omvat vijf bijeenkomsten:

  • 13 november 2024
  • 17 januari 2025
  • 12 maart 2025
  • 16 mei 2025
  • 11 juni 2025
     

Een bijeenkomst duurt circa drie uur. De voorbereidingstijd zal ongeveer een dagdeel zijn, afhankelijk van de invulling die de school aan de eigen meting geeft.

De locatie is afhankelijk van het aantal deelnemende scholen en de spreiding over het land.

Voor wie

Leraren, schoolleiders, bestuurders en medewerkers kwaliteitszorg/intern begeleiders. Het leernetwerk is primair bedoeld voor scholen in het po en vo, maar staat open voor deelname van scholen uit andere sectoren.

Vanwege de koppeling tussen het leernetwerk en activiteiten van de school verdient het aanbeveling om, indien mogelijk, met twee (of meer) personen per school mee te doen.

Aanmelden

Aanmelding is mogelijk tot 15 oktober 2024.

Direct aanmelden