Het monitoren (‘meten’) van burgerschapscompetenties is een onderwerp waar scholen regelmatig mee worstelen. Volgens het Onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs moet een school onderbouwen welke resultaten ze met haar burgerschapsonderwijs wil bereiken en brengt de school de resultaten op een betrouwbare en inzichtelijke manier in kaart. Maar wat is het idee achter deze monitoring en hoe geef je hier in de praktijk vorm aan?
Vragen die in het webinar aan bod komen zijn:
- Wat verstaan we onder ‘monitoren’ of ‘meten’?
- Waarom moet er worden gemonitord en kan dit überhaupt wel?
- Welke aspecten van burgerschapsonderwijs zijn te monitoren, welke aspecten niet?
- Welke meerwaarde heeft het monitoren?
- Welke (kwalitatieve en kwantitatieve) monitoringsinstrumenten zijn beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen van verschillende instrumenten?
- Zijn er al goede voorbeelden te geven van scholen die de burgerschapscompetenties van hun leerlingen monitoren?
Remmert Daas, universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam, zal tijdens het webinar op deze en andere vragen ingaan. In 2019 promoveerde Daas met het proefschrift 'Assessment of Citizenship Competences’. Hij ontwikkelde een nieuwe aanpak om burgerschapscompetenties van leerlingen te beoordelen. Dit instrument bestaat uit rubrics waarin burgerschapskennis, -houding en -vaardigheden naar niveau worden gespecifieerd. Daarnaast is Daas nationaal coördinator voor de Nederlandse bijdrage aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS).
Datum en tijd
18 november 2024, van 15.00 tot 16.00 uur
Locatie
Online
Voor wie
Onderwijsprofessionals in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs