Voor gemeenten is thuiszitten een belangrijk vraagstuk omdat verzuim en thuiszitten direct samenhangen met jeugdhulpgebruik en onderwijsachterstanden. Maar dikwijls ervaren gemeenten beperkte invloed op het vraagstuk omdat veel verantwoordelijkheden bij het onderwijs liggen.
In dit webinar is er aandacht voor de rol van gemeenten op drie niveaus: hoe wordt gekeken naar verzuim en thuiszittersproblematiek en vanuit welk perspectief kan samen worden opgetrokken met het onderwijs? Welke ondersteunende rol kan de JGZ en de leerplicht spelen en welke keuzes kunnen gemeenten op andere beleidsterreinen maken? En welke stappen heeft een aantal voorbeeldgemeenten gezet?
Datum en tijd
Maandag 16 juni 2025, van 15.30 tot 17.00 uur
Locatie
Online
Voor wie
Bestuur, management en beleidsmedewerkers van gemeenten, scholen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Programma
Het webinar start met een lezing van Chaja Deen van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Zij neemt de aanwezigen mee in een ander perspectief op verzuim: de ontwikkelingen rond ‘schoolaanwezigheid’. Door met elkaar de aandacht te richten op hoe iedereen kan bijdragen aan de aanwezigheid en betrokkenheid van leerlingen, voorkom je schooluitval en versterk je een inclusief en kansrijk schoolklimaat. Het onderscheid tussen geoorloofd en ongeoorloofd verzuim wordt minder relevant als leerlingen, ouders, scholen en partners uit het sociaal domein met elkaar in gesprek zijn over wat wel werkt om de betrokkenheid bij school en leren te vergroten. En als zij met elkaar verzuim als signaal benutten om te duiden wat er aan de hand is.
Daarna gaan Lazlo van Donkelaar (Gedragswerk), Henrie Mastwijk (Ingrado) en Jennifer Roseval (jeugdarts, JGZ-Almere) met elkaar in gesprek over de beleidskeuzes die gemeenten kunnen maken. Tot slot komen er enkele goede voorbeelden aan bod en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.