Formatief handelen biedt leraren en leerlingen inzicht in het leerproces. Je weet inmiddels wat formatief handelen betekent. Je kent ook verschillende manieren hoe je het in jouw les kan toepassen. Maar hoe zorg je er nou voor dat het zo geïmplementeerd wordt dat het echt richting geeft voor verbeteringen in het onderwijs? Daar speel je zowel als docent als schoolleider een belangrijke rol in. Laat je inspireren en ga aan de slag op deze werkconferentie!

Op dinsdag 4 februari 2025 organiseren Voortgezet Leren en het Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag een inspirerende werkconferentie over formatief handelen. Tijdens deze werkconferentie doe je samen met andere onderwijsprofessionals inspiratie op, krijg je handvatten en leer je meer over een stevige aanpak voor formatief handelen op jouw school. Meld je aan.

Wat kan je verwachten?

KEYNOTE Plan je formatief handelen – Door lector Tamara van Schilt-Mol, Lectoraat Eigentijds beoordelen en Beslissen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Formatief handelen is een aanpak waarbij leraren het leerproces van leerlingen voortdurend volgen om het onderwijs beter af te stemmen en het leren te ondersteunen. Steeds meer scholen en leraren omarmen deze werkwijze om leerlingen beter te begeleiden, hen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leren en om leerresultaten te verbeteren. In de praktijk blijkt echter dat deze initiatieven niet altijd de gewenste resultaten opleveren.

Tijdens deze keynote bespreken we waarom formatief handelen soms minder effectief is, hoe het werken met concrete plannen voor formatief handelen kan helpen om deze aanpak succesvoller te maken, en hoe je zelf zo’n plan kunt ontwikkelen. De inzichten zijn gebaseerd op promotieonderzoek dat tussen 2019 en 2024 is uitgevoerd in het voortgezet onderwijs.

 

Workshops
Formatief handelen in de praktijk: do's en dont's voor op jouw school

Door Mieke Nijbroek van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum Den Haag

Tijdens deze workshop over formatief handelen gaat leraar maatschappijleer Mieke Nijbroek van het VCL dieper in op hun eigen ervaringen met het implementeren van formatief handelen. Ze vertelt hoe VCL het ontwikkeltraject omtrent formatief handelen heeft opgezet, wat goed werkt en welke valkuilen ze zijn tegengekomen. Ze deelt concrete do’s en dont’s die het VCL heeft geholpen om formatief handelen succesvol in te voeren. Daarnaast ga je tijdens de workshop praktisch aan de slag om te kijken wat de eerste vervolgstappen kunnen zijn om een ontwikkeltraject voor formatief handelen op jouw school op te zetten.

Deze workshop is interessant voor schoolleiders, kartrekkers en leraren die bezig zijn met formatief handelen.  

Veranderenergie

Door Sander Toby, Hogeschool Utrecht, adviseur onderwijskundig leiderschap aan de Hogeschool Utrecht en bij Veranderenergie.com

Veranderprocessen in het onderwijs hebben een eigen dynamiek. Vaak is het niet genoeg om een goed projectplan te maken en dat stap voor stap uit te voeren, maar vraagt de verandering om activiteit op meer gebieden. In deze workshop kijken we naar wat je kunt doen om veranderingen goed te laten verlopen. Hoe je, als veranderaar, bezig bent met de hele verandering in plaats van alleen met het ontwerp. En wat je kunt doen om collega’s bij de verandering te betrekken. 

Deze workshop is interessant voor schoolleiders, kartrekkers en leraren die grip willen krijgen op veranderprocessen. 

Een plan ontwerpen voor formatief handelen

Door onderzoekers Janneke van der Steen en Eline den Tuinder, Hogeschool Arnhem Nijmegen

Leraren zijn vaak prima in staat om losstaande activiteiten van formatief handelen (zoals het gebruik van wisbordjes) succesvol uit te voeren. Lastiger blijkt het om deze activiteiten ook in samenhang te ontwerpen en in te zetten, zodat ze gezamenlijk inzicht geven in de ontwikkeling van de leerlingen. Dat wil je omdat je op basis van die inzichten beter onderbouwde beslissingen kan nemen over verbeteringen in het onderwijs. Tijdens deze workshop maak je kennis met de ontwerpstappen om tot zo’n geïntegreerd plan voor formatief handelen te komen. In deze workshop ga je vervolgens zelf aan de slag met het ontwerpen van een plan voor formatief handelen. Het is van belang dat je alvast nadenkt welk onderwijs je tijdens deze workshop onder de loep willen nemen als het gaat om formatief handelen en de bijbehorende leerdoelen meeneemt naar de workshop.

Deze workshop is interessant voor leraren en kartrekkers. Het is aan te bevelen om samen met een collega naar deze workshop te komen. 

Van visie naar docentprofessionalisering

Door Dr. Christel Wolterinck-Broekhuis, Universiteit Twente 

In deze workshop neemt Christel je mee in het belang van een sterke visie op beleid rondom formatief handelen, en in het bijzonder de rol van docentprofessionalisering. Je krijgt inzicht in de belangrijkste elementen voor een effectief professionaliseringstraject, ondersteund door inspirerende praktijkvoorbeelden en bruikbare instrumenten. Er is daarnaast volop ruimte voor interactie, het stellen van vragen en het uitwisselen van ervaringen met andere deelnemers.

Deze workshop is interessant voor schoolleiders en kartrekkers die een stevige basis willen leggen voor formatief handelen in hun organisatie. 

Wat levert het op?

Na deze werkconferentie:

  • heb je inspiratie opgedaan over hoe je formatief handelen succesvol kan implementeren in jouw onderwijs;
  • heb je ervaringen met collega’s uitgewisseld;
  • heb je handvatten gekregen voor het maken van een plan voor formatief handelen.


Voor wie?

De werkconferentie is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals, in het bijzonder voor schoolleiders, kartrekkers en leraren die bezig zijn met formatief handelen.

Waar en wanneer?

Dinsdag 4 februari 2025, van 13:00 uur (inloop 12:30 uur) tot 17:00 uur, op het Vrijzinnig Christelijk Lyceum, aan de Van Stolkweg 35 in Den Haag. De middag wordt afgesloten met een borrel.

De kosten

Deelname aan deze werkconferentie is kosteloos.

Meedoen?

Meld je hier aan voor deze werkconferentie.    

Vragen?

Heb je vragen over deze bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Wist je dat … ?

… Op deze werkconferentie kennisgedreven werken wordt gestimuleerd? Als je kennisgedreven werkt maak je gebruik van bestaande kennis uit wetenschap en praktijk om jouw onderwijs te verbeteren. Hierdoor worden veranderingen effectiever en kun je leren van elkaars uitdagingen en successen. Je past het al regelmatig toe in jouw dagelijkse schoolpraktijk, zonder dat je dit misschien weet. Denk aan het analyseren van toetsresultaten om lesmethoden te verbeteren, het delen van best practices tijdens intervisiebijeenkomsten, het verzamelen van feedback via leerlingenquêtes, het volgen van professionele ontwikkelingstrainingen en het deelnemen aan kennisnetwerken om ervaringen uit te wisselen. Lees meer over kennisgedreven werken op onze themapagina.

Direct aanmelden