Centrale vraag van deze workshop is: hoe kunnen coaches de professionele ontwikkeling van startende leraren stimuleren?

Wat in de veelgeprezen VPRO-serie ‘100 Dagen voor de klas’ duidelijk wordt, is dat leraar zijn een vak is. Een heel mooi vak waarin je betekenisvolle ervaringen op doet. Het laat ook zien dat een startende leraar tijd en ruimte nodig heeft om echt aan het werk te gaan als leraar en dat het van belang is dat een leraar, in welke fase van zijn carrière dan ook, zich blijft ontwikkelen. De begeleiding door een professioneel geschoolde coach is hierin essentieel.  

Maar wat kunnen coaches concreet bijdragen aan de professionele ontwikkeling van startende leraren, en hoe ziet een begeleidingstraject er dan uit? En hoe kunt u als leidinggevende en schoolopleider samenwerken met de coach met als doel de ontwikkeling van de docenten en het onderwijs? Na het volgen van deze workshop heeft u meer inzicht in de meerwaarde van het inzetten van opgeleide interne coaches bij de begeleiding van (startende) docenten, hun plek in de organisatie en de samenwerking binnen het team. U kunt de opgedane kennis direct toepassen in uw eigen onderwijspraktijk.  

Datum en tijden 

Donderdag 22 april 2021 van 15.00-17.00 uur.

Voor wie

Deze online workshop is bedoeld voor schoolleiders (eindverantwoordelijk en middenmanagement) en schoolopleiders. 

Programma 

Casus
We maken kennis met Jessica*, een enthousiaste starter van 35 jaar. Ze heeft jaren in de kinderopvang gewerkt en daarnaast de lerarenopleiding gedaan. Een doorzetter dus. Een van haar stageperiodes was bij u op school en ze viel op door haar vrolijkheid, energie en leergierigheid. Toen er een vacature kwam is Jessica dan ook getipt en gelukkig; zij had net haar opleiding afgerond en wilde graag bij jullie aan de slag.  Ze geeft wiskunde in de onderbouw met ambitie om in de bovenbouw te gaan werken. Bij de start heeft Jessica aangegeven graag gecoacht te worden: “Er valt nog zo veel meer te leren en te ontwikkelen”, aldus Jessica. 

*) Jessica is een fictief persoon en wordt door een trainingsacteur gespeeld. 

Onderwerpen
Aan de hand van deze casus gaan we in deze workshop met elkaar het volgende onderzoeken: 

  • Wat doet een professionele interne coach? Hoe verhoudt zich dat tot werkbegeleiding, begeleiding door de vakgroep? 
  • Welke instrumenten zet de coach in? (individuele gesprekken, lesbezoeken, intervisie) 
  • Hoe stem je af met de coach vanuit uw rol als leidinggevende? 
     

Andere onderwerpen die aan de orde komen:

  • Coaching in de inductiefase en de competenties die een coach nodig heeft. 
  • De samenwerking met de coach binnen de school: wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe stem je af?
  • De meervoudige partijdigheid van de coach en het driehoeksgesprek (leidinggevende-coach-starter).
     

De workshop wordt verzorgd door Heleen Florusse en Mieke de Leeuw. Dankzij de meer dan 25 jaar ervaring die zij hebben opgedaan als opleiders van coaches binnen het onderwijs, kunnen zij u goed meenemen in het belang van een professionele geschoolde coach en het belang van een duidelijke plek voor die coaches in de schoolorganisatie.

Aanmelden

Direct aanmelden