Nieuw katern 'Regionale samenwerking voor bestuurders in het vo'
12 november 2019
Het katern geeft expres geen blauwdruk van de ideale samenwerkingsvorm, maar wel veel handvatten, inzichten en kennis om samen aan de slag te gaan. Succesvol samenwerken verschilt immers per persoon, per bestuur, per school, per regio en per opdracht. Samenwerking wordt in dit katern opgevat en toegepast als vaardigheid die je verder kunt ontwikkelen en versterken. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld:
- Wat is de meerwaarde van regionale bestuurlijke samenwerking, op verschillende niveaus: school, bestuur, regio en landelijk?
- Welke handvatten zijn er voor de regionale bestuurlijke samenwerking en welke instrumenten kunnen bestuurders ondersteunen?
- Aan welke randvoorwaarden moet een succesvolle samenwerking voldoen?
- Hoe kan de bestuurder zijn of haar rol invullen en zich voorbereiden op samenwerking? Welke competenties zijn daarbij nodig?
Naast een theoretische uiteenzetting op basis van bovenstaande vragen zijn er ook zes praktijkvoorbeelden geportretteerd. De interviews laten zien dat regionale samenwerking een duidelijke meerwaarde heeft voor alle betrokken partijen. Het komt ten goede aan het onderwijs en aan de leerlingen. Natuurlijk gaat samenwerken niet vanzelf: het is complex en tijdrovend. Het vergt lef, doorzettingsvermogen en visie van bestuurders. De allesbepalende vraag is: zie je samenwerking als kans of bedreiging?