Tijd en betrokkenheid vanuit het MT als succesfactoren voor transitie
Praktijkvoorbeeld
•
28 maart 2024
In schooljaar 24/25 starten de klassen uit leerjaar 1 van het St. Ignatiusgymnasium met formatief werken. Hier gaan twee voorbereidingsjaren en een gedegen plan aan vooraf. Schoolleider Bert Schuller en leraar Andreas Schreuder vertellen over hun aanpak in de werkgroep en waarom ze gebaat zijn met een lange voorbereiding.
De toetspraktijk op ALASCA: 'Autonomie voor leerlingen speelt een hoofdrol'
Praktijkvoorbeeld
•
27 maart 2024
Het onderwijs van ALASCA, de Amsterdam Liberal Arts and Sciences Academie, is er helemaal op gericht dat leerlingen straks vloeiend de stap naar het hoger onderwijs kunnen zetten. Dat is te zien in het lesaanbod én in de toetspraktijk, waar autonomie voor leerlingen een hoofdrol speelt.
Het SOOOOL 10-14 concept: ‘Leerlingen voeden met mogelijkheden’
Praktijkvoorbeeld
•
26 maart 2024
“We zeggen vaak: tussen de 10 en 14 jaar valt er nog een wereld te vinden en te winnen voor veel leerlingen. Met SOOOOL 10-14 willen we hen een brede blik meegeven op wat er allemaal bestaat en kan – qua vakken, richtingen, beroepen – en hen extra ruimte en tijd bieden om hierbinnen zelf op ontdekkingsreis te gaan. Ook is er extra tijd en aandacht voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Pas als duidelijk is wat past en als ze er klaar voor zijn, volgt dan de overstap naar het vo.” Aldus Dorien Stals, teamleider van dit onderwijsconcept, een samenwerking tussen de vo-scholen Yuverta en het Dendron College – beiden in Horst – en de Dynamiek Scholengroep (po) in Horst aan de Maas en Venray.
Blog Henk Hagoort: bubbels
Blog
•
21 maart 2024
De afgelopen week verschenen er in het dagblad Trouw drie interessante artikelen over de waarde van brede scholengemeenschappen. Dit naar aanleiding van recent onderzoek door SEOR en Oberon. Het onderzoek toont aan dat het huisvesten van meerdere onderwijsrichtingen in één gebouw de segregatie stevig kan verminderen. Bovendien draagt het bij aan kansengelijkheid omdat het voor leerlingen veel gemakkelijker is om van onderwijsrichting te veranderen. In een tijd waarin we ons zorgen maken over de toenemende segregatie en polarisering zou juist de school de plek kunnen zijn waar je niet in je eigen bubbel zit. De in Trouw geciteerde theoloog Erik Borgman noemt het “de school als bouwplaats voor een inclusieve samenleving”.
Tutorial 'Smartphonegebruik en het tienerbrein' - Jelle Jolles
Video
•
21 maart 2024
In deze tutorial gaat Jelle Jolles in op het gebruik van de gsm op school. De smartphone heeft grote invloed op concentratie en aandacht en is daarmee funest voor het leren én voor sociaal gedrag. Besproken wordt waarom het goed is om ‘de asociale media’ te weren uit de klas maar ook uit de gangen en van het schoolplein.
Samenwerken aan een goede doorstroom ISK-regulier in Doetinchem: “Het heeft dingen echt in beweging gebracht”
Praktijkvoorbeeld
•
18 maart 2024
Samenwerking is geen vanzelfsprekendheid, zélfs niet als je als Internationale Schakelklas (ISK) en samenwerkingsverband van vo-scholen een kantoor deelt en elkaar letterlijk op de gang tegenkomt. Je moet het actief oppakken, aldus Monique Mulder en Anneke Janssen, respectievelijk coördinator zorg & onderwijs en teamleider bij de ISK in Doetinchem, en Léjan ter Steeg, directeur van het SWV Doetinchem. In onderstaand artikel vertellen ze hoe zij deze samenwerking van de grond hebben gekregen en wat dit kan opleveren.
Blogs VO-raad voorzitter Henk Hagoort
Blog
•
14 maart 2024
Op deze pagina vind je een overzicht van alle blogs van VO-raad voorzitter Henk Hagoort.
Van een strakke jaarplanning naar een pilot formatief handelen
Praktijkvoorbeeld
•
14 maart 2024
Conrector en leraar Frans Katja Abbink en leraar maatschappijleer Mieke Nijbroek van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum (VCL) in Den Haag maakten sinds schooljaar 2023/2024 stappen op het gebied van formatief handelen als een ontdekkingstocht naar een onderwijsverbetering. Dat deden ze door op gestructureerde wijze de te nemen stappen in een ontwikkelproces te volgen.
Helpdesk beantwoordt: onder welke voorwaarden kan een werknemer doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd?
Artikel
•
14 maart 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag onder welke voorwaarden een werknemer kan doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd?
Vacature communicatiemedewerker VO-academie
Vacature
•
13 maart 2024
Word jij enthousiast van het schrijven en redigeren van teksten? Heb je kennis over het beheren van websites, social mediakanalen en nieuwsbrieven? De VO-academie van de VO-raad is per 1 mei op zoek naar een communicatiemedewerker (0,8 – 1.0 fte).
Vacature communicatieadviseur Voortgezet Leren
Artikel
•
12 maart 2024
De VO-raad is op zoek naar een communicatieadviseur voor het programma Voortgezet Leren (0,8-1 fte). Word jij er enthousiast van om scholen in het voortgezet onderwijs te inspireren en activeren om met schoolontwikkeling aan de slag te gaan? En lijkt het je iets om daar strategische communicatieplannen voor te bedenken, ze samen met het team uit te voeren en je inhoudelijk collega's van advies te voorzien? De VO-raad is op zoek naar een stevige communicatieadviseur voor het programma Voortgezet Leren
Heterogene brugklassen op @Forum: 'Als je leerlingen groei wilt bieden, vraagt dat iets van hoe je je onderwijs inricht'
Praktijkvoorbeeld
•
12 maart 2024
Het belang van heterogene brugklassen? Marinus Giesing, directeur van @Forum in Leeuwarden, is stellig: “De groei van leerlingen, in brede zin, staat voor ons voorop. Dat vraagt iets van hoe je het onderwijs inricht. Bij ons vertaalde dit zich onder andere uit in het invoeren van heterogene tweejarige brugklassen (mavo-havo en havo-vwo). Leerlingen komen hier met verschillende onderwijsrichtingen en een meer diverse groep klasgenoten in aanraking; we zien dat dit een impuls geeft aan hun motivatie en brede ontwikkeling. En dit helpt hen ook, en geeft hen langer de tijd, om te ontdekken wie ze zijn, waar hun talenten en ambities liggen en welke onderwijsrichting hier het beste bij past.”
‘De schoolleiding kan mee het verschil maken voor doorstromende nieuwkomersleerlingen’
Artikel
•
06 maart 2024
Veel vo-scholen hebben of krijgen de komende tijd te maken met de instroom van (meer) nieuwkomersleerlingen; leerlingen die ongeveer twee jaar geleden in relatief grote aantallen naar ons land kwamen – onder meer vanuit Oekraïne of als alleenstaande minderjarige vreemdeling – en nu vanuit de Internationale Schakelklassen (ISK’s) doorstromen. Goede ondersteuning van deze leerlingen blijft ook in het reguliere onderwijs essentieel, benadrukte de Taalunie het afgelopen najaar in een publicatie. Heleen Rijckaert, beleidsadviseur Onderwijs van de Taalunie, licht dit rapport, de gegeven adviezen hierin aan scholen en het belang om hiermee aan de slag te gaan, graag nader toe. “Met goed beleid rond de begeleiding kan de schoolleiding echt mee het verschil maken voor nieuwkomersleerlingen. We zien dat als op dit niveau proactief wordt gehandeld en de juiste keuzes worden gemaakt, de doorstroom en verdere schoolcarrière van leerlingen beter verloopt.”
Dialoogsessies Beroepsprofiel & Accreditatie voor bestuurders vo
Artikel
•
01 maart 2024
De VO-raad organiseert voor haar leden de komende maanden in het land een aantal dialoogsessies Beroepsprofiel & Accreditatie. Nadat vorig jaar met de goedkeuring van het beroepsprofiel bestuurder in het funderend onderwijs een eerste stap gezet is naar verdere professionalisering van bestuurders, is het inrichten van een systeem van accreditatie nu de volgende stap.
Dialogisch leiderschap in het onderwijs | VO-praat met Jindra Kessener en Rens van Loon
Video
•
01 maart 2024
In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering spreken Rens van Loon (emeritus hoogleraar aan Tilburg University) en Jindra Kessener (docent en expert bij TIAS en NVTZ) over dialogisch leiderschap in het onderwijs. Hoe vergroot je flexibiliteit in perspectief?
Sector aan het woord met Sasja van Lieshout
Artikel
•
01 maart 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Helpdesk beantwoordt: moeten ouders toestemming geven voor delen onderwijskundig rapport aan vo?
Artikel
•
29 februari 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of toestemming nodig is van ouders voor het delen van het onderwijskundig rapport bij de overstap van po naar vo?
Overzicht podcasts
Artikel
•
29 februari 2024
Een overzicht van de verschillende podcasts die de VO-raad mogelijk heeft gemaakt.
Blog Henk Hagoort: puzzel
Blog
•
29 februari 2024
Hoe maken we het vak van leraar weer aantrekkelijker? Dat was deze week de centrale vraag in een debat van de Kamercommissie onderwijs. Het leverde een interessante discussie op waarbij een veelheid aan analyses en oplossingen langskwam.
Brochure kansengelijkheid: later selecteren
Handreiking
•
29 februari 2024
Hoe kan je als school concreet werk maken van later selecteren, en hoe draagt dit bij aan kansengelijkheid? In deze brochure vinden schoolleiders en -bestuurders achtergrondinformatie en tips. Ook delen vijf scholen hoe en waarom zij aan de slag zijn gegaan met later selecteren.
Vacature: Schoolleiders VO zoekt schoolleider voor thema professionele ontwikkeling
Artikel
•
28 februari 2024
We zijn op zoek naar een schoolleider (teamleider, afdelingsleider, (con)rector, directeur, enz.) die in de nieuwe beweging Schoolleiders VO wil bijdragen aan de professionele ontwikkeling van de beroepsgroep schoolleiders, zowel op individueel als collectief niveau. Houd je van het meedenken over en meewerken aan nieuwe ontwikkelingen, ben je bereid aan iets te beginnen waarvan je de uitkomst nog niet precies weet en heb je een persoonlijkheid die zowel op leren, samenwerken als verbinden gericht is: haak aan! Reageren kan tot 17 mei.
Helpdesk beantwoordt: wanneer mag je een vrijwilligersovereenkomst sluiten met een persoon?
Artikel
•
07 februari 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag wanneer het toegestaan is een vrijwilligersovereenkomst te sluiten met een persoon.
Het schoolontwikkelingstraject
Artikel
•
31 januari 2024
In 2024 - 2025 kosteloos persoonlijke ondersteuning ontvangen bij een ontwikkeling op jullie school? Begin 2024 gaan de deuren weer open voor scholen die willen meedoen aan het schoolontwikkelingstraject. Je kunt je nu aanmelden!
Lid van denktank Schoolleiders VO tussen maart 2024 en begin 2025
Vacature
•
29 januari 2024
Heb je zin om voor langere tijd met een groep schoolleiders te werken aan een professioneel advies over de koers van Schoolleiders VO, waar jij op jouw school ook je voordeel mee kunt doen? Voor de nieuwe denktank van Schoolleiders VO zijn we op zoek naar een diverse groep van maximaal tien schoolleiders (van teamleiders tot eindverantwoordelijk schoolleiders). Een professionele procesbegeleider zal in zes ontwerpsessies met de groep aan de slag gaan met de vraag wat schoolleiders stimuleert en ondersteunt bij de professionele ontwikkeling. Meld je aan!
Landelijk netwerk voor HR-functionarissen
Artikel
•
26 januari 2024
De VO-raad heeft een netwerk opgezet voor HR-functionarissen in het voortgezet onderwijs, van wie het schoolbestuur lid is van de VO-raad. Bij deelname aan dit netwerk krijg je meer informatie over recente ontwikkelingen rond werkgeverszaken en professionalisering van de schoolorganisatie (onder meer CAO VO, banenafspraak, arbeidsrecht, lerarentekort, strategisch hrm), kan je praktijkvoorbeelden en oplossingen delen met collega’s uit het veld én kan je de VO-raad van input voorzien rond deze thema’s.
Helpdesk beantwoordt: is 5 mei een standaard vrije dag?
Artikel
•
24 januari 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of 5 mei (bevrijdingsdag) voor werknemers een standaard vrije dag is.
Sector aan het woord
Artikel
•
18 januari 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders en bestuurders een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan het thema leren en professionaliseren!
Katernen VO-academie
Artikel
•
18 januari 2024
Je vindt hier alle edities van Katern en KaternPlus die zijn uitgegeven door de VO-academie. Je kunt ze downloaden (klik!) of kosteloos bestellen door een mail te sturen naar info@vo-academie.nl o.v.v. de naam van het katern dat je wilt bestellen en je adresgegevens.
Blog Henk Hagoort: maidenspeeches
Blog
•
18 januari 2024
Wat betekent de politieke aardverschuiving van de laatste verkiezingen voor het onderwijs? Deze week kregen we een eerste inkijkje. Maar liefst acht onderwijswoordvoerders hielden hun maidenspeech in de Tweede Kamer tijdens de eerste termijn van het debat over de onderwijsbegroting. Op het moment van schrijven van deze blog is de tweede termijn nog bezig.
Webinar 'Wat kan je doen aan eenzaamheid onder jongeren?' terug te kijken
Video
•
20 december 2023
Eenzaamheid onder jongeren is een veelvoorkomend en groeiend probleem. Hoeveel jongeren hebben hier precies mee te maken, wat zijn de gevolgen en vooral ook: wat kan jij als onderwijsprofessional doen om leerlingen die zich eenzaam voelen, te helpen en dit probleem te helpen terugdringen? Op 14 december organiseerde de VO-raad, namens de Kenniscommunity NP Onderwijs, een webinar over dit thema.
Introductie in de beginselen van leerling-participatie 2.0 | VO-praat met Carien Verhoeff
Artikel
•
19 december 2023
“Als het gaat om kritische participatie in beroepen en samenleving; dan vraagt dat ook om kritische participatie in de school. Dan vraagt dat, dat we van leerlingen verwachten dat ze leren invloed uit te oefenen. Het vraagt dat we het instrumentele karakter van participatie overstijgen. Het vraagt dat we leerlingen uitnodigen om onze eigen regels […] kritisch te bevragen en ter discussie te stellen”. Aan het woord is Carien Verhoeff, partner bij Vanderkruis Executive Search en tot augustus jl. associate lector aan de De Haagse Hogeschool, over het bevorderen van leerling-participatie in de school.
In deze aflevering van VO-praat legt Carien de beginselen uit van leerling-participatie 2.0. Bekijk hieronder de video!
"Als teamspeler werk ik van nature graag samen" - Claasje Quadekker, rector-bestuurder
Artikel
•
19 december 2023
Voor deze nieuwe editie van 'Sector aan het woord' hebben we Claasje Quadekker, rector-bestuurder op het Lyceum Sancta Maria, een aantal vragen voorgelegd over leren en professionaliseren: “Wat ik het meest heb geleerd de afgelopen jaren is de kracht van samenwerken, als teamspeler doe ik dat van nature graag. Keer op keer blijkt dat het juiste samenspel zorgt voor innovatie en vooruitgang. Ik prijs me gelukkig met het team dat om me heen staat, me voorziet van gevraagde en ongevraagde feedback, dat werkt. Met dat team leer ik, dagelijks”.
Organisatie gehackt en gegevens op straat? Snel en zorgvuldig handelen!
Praktijkvoorbeeld
•
18 december 2023
Maandagochtend: je start je computer op. Alle bestanden zijn geblokkeerd, je kunt niets openen. ‘Ik dacht meteen aan een hack en besefte dat dit groot was. Onze ICT-experts hebben alles direct offline gezet en ik heb samen met mijn medebestuurder een crisisteam opgezet’, vertelt Tijs van der Wielen, lid Raad van Bestuur bij de Koninklijke Auris Groep. Hij kijkt terug op intense weken om de schade voor de zorg- en onderwijsorganisatie te beperken.
"Diversiteit is van binnen, buiten de hokjes stappen"
Praktijkvoorbeeld
•
13 december 2023
Op het Comenius Dalton in Rotterdam is inclusie een belangrijk thema. De mavo-havo school in het multiculturele Rotterdam zoekt ‘elke dag naar manieren om onszelf verder te ontwikkelen en onze school inclusiever te maken’. En daar hoort ook werken aan diversiteit bij, volgens directeur Somaia Yaagoub. Docenten en onderwijsondersteunend personeel van de school volgden daarom op 9 november onder leiding van prof dr. Saniye Çelik, een inspiratiesessie over diversiteit en inclusie. ‘Diversiteit gaat om het besef dat iedereen iets toevoegt’. Voion schreef er het volgende verslag en interview over.
Blog Henk Hagoort: Onderwijsdiscriminatie
Blog
•
13 december 2023
Het staat er echt. Vier politieke partijen, samen goed voor 88 zetels, gaan serieus met elkaar in gesprek over het “waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat”? Maar daar kun je toch niet over onderhandelen? Verkenner Plasterk haastte zich in zijn toelichting dan ook om met sussende woorden te zeggen: “Bijna alle politieke partijen hebben voorstellen gedaan om de Grondwet te veranderen. Dat is op zichzelf niet in strijd met de rechtsstatelijkheid. Dus als iemand het Koningshuis wil afschaffen, dan is dat in strijd met de Grondwet, maar je mag dat natuurlijk in je verkiezingsprogramma hebben staan.” Niets aan het handje dus?
Veilig e-mailen: hoe een klein, menselijk foutje tot een datalek kan leiden
Praktijkvoorbeeld
•
11 december 2023
Wie kent het niet: een drukke dag, nog even snel een mailtje opstellen, bijlage erbij en hup, klik op Verzenden. Een vergissing is snel gemaakt, zo merkt een school van de stichting Comprix. Een medewerker stuurde per ongeluk een mail met vertrouwelijke informatie over een leerling naar de verkeerde ouders. Hoe pak je dit aan? Bastiaan Kooij, verantwoordelijk voor ICT: ‘Wees open naar de betrokkenen en vooral: hou digitale veiligheid hoog op de agenda.’
Helpdesk beantwoordt: Wat is de uiterlijke termijn om duidelijkheid te geven over een tijdelijke arbeidsovereenkomst (aanzegverplichting)
Artikel
•
06 december 2023
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag: wanneer een werkgever uiterlijk aan een werknemer duidelijkheid moet geven over het verloop van zijn tijdelijke arbeidsovereenkomst (aanzegverplichting)?
Helpdesk beantwoordt: heeft een LIO-werknemer recht op lang buitengewoon verlof?
Artikel
•
06 december 2023
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of een LIO-werknemer recht op lang buitengewoon verlof heeft zoals bedoeld in H15 CAO VO.
Vacatures werkgeversleden Commissie van beroep funderend onderwijs
Vacature
•
04 december 2023
Voor de Commissie van beroep funderend onderwijs zijn de PO-Raad en VO-raad op zoek naar twee nieuwe leden.
Een hack en gijzelsoftware: denk niet dat het jou niet overkomt
Praktijkvoorbeeld
•
04 december 2023
Een hack van het ict-systeem, waardoor gijzelsoftware kon worden geïnstalleerd en alle servers en gegevens onbereikbaar waren, dat gebeurde bij OSG Hengelo. ‘Heel vervelend, maar we huren experts in en die lossen dat met onze ict-mensen wel op. Dat dacht ik even. Maar het werd een nachtmerrie waarin we voor duivelse dilemma’s kwamen te staan’, zegt schoolbestuurder Arjan Brunger.
Webinar: Acht parellellen tussen leiderschap in het leger en het vo
Video
•
28 november 2023
Welke rol heeft leiderschap in een team? Otto van Wiggen, brigade generaal buiten dienst, maakt in dit webinar een vergelijking tussen het leger en voortgezet onderwijs. Het gaat om acht parallellen die deze twee werelden hebben bij de ontwikkeling en begeleiding een team en de rol die een leider daarin heeft. Uiteindelijk is niemand belangrijker dan het team. Bekijk dit webinar van ongeveer 35 minuten met je team en ga daarna met hen in gesprek over teamontwikkeling en de (begeleidende) rol als schoolleider.
Kennisgedreven leiderschap voor het nemen van kansrijke beleidsbeslissingen | VO-praat met Annemarie Neeleman
Artikel
•
27 november 2023
Van scholen wordt verwacht dat zij leerlingen de kennis en vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om te slagen in een onzekere, voortdurend veranderende toekomst. Steeds meer academici, beleidsmakers en onderwijsprofessionals zijn het erover eens dat scholen tot lerende organisaties moeten uitgroeien om aan deze opdracht te kunnen voldoen. Kennisgedreven werken en kennisgedreven leiderschap zijn daarvoor essentieel.
In deze nieuwe aflevering van VO-praat gaat lector Annemarie Neeleman in op het belang van kennisgedreven leiderschap voor het nemen van kansrijke beleidsbeslissingen. Bekijk hieronder de video!
"Bij intervisie ontstaat een 'energy-effect', 1+1=3" - Annelies van Dorst, teamleider tto
Artikel
•
27 november 2023
Voor deze nieuwe editie van 'Sector aan het woord' hebben we Annelies van Dorst, teamleider tweetalig onderwijs op het Scala College, een aantal vragen voorgelegd over leren en professionaliseren: "Toen ik begon als teamleider heb ik deelgenomen aan het traject ‘Lead & Learn’ (nu het traject ‘Beginnend schoolleider’). Ik maakte kennis met intervisie en was onder de indruk van de kracht van deze methode. Daarom heb ik de opleidingen tot intervisiebegeleider gevolgd via de VO-raad. Ik vind het zo mooi om met elkaar een collega op weg te helpen en ook zelf tot nieuwe inzichten te komen. Bij intervisie ontstaat een ‘energy-effect’: 1 + 1 = 3. Afgelopen jaar heb ik de VO-managementcoachopleiding gedaan. Door de tijd te nemen en nieuwsgierig te zijn naar de ander ontstaan mooie gesprekken die de ander inzicht en richting geven, maar waar ik ook zelf elke keer weer van leer".
Een dreigmail via een gehackt leerling-account: kalm blijven en snel handelen
Praktijkvoorbeeld
•
27 november 2023
Terwijl je op zaterdagavond op een feestje staat, ontploft de team-app van je collega’s. Een leerling dreigt via leerlingvolgsysteem Magister met een schietpartij op school. Wat gaat er dan door je heen en wat doe je? Directeur Joyce Vijverberg van Stanislas Pro weet dat nu. ‘Even een gevoel van ongeloof en paniek, en direct daarna: handelen. Gelukkig konden we snel een crisisteam opstarten en bleek mijn uitgebreide netwerk goud waard. ’
Beroepsprofiel en accreditatie als levendig ontwikkelinstrument
Artikel
•
23 november 2023
“Als zelf ontwikkelen en spiegelen in hoeverre je het goed doet diep in het DNA van het onderwijs zit, dan is het heel goed als dit ook voor de bestuurder geldt. Het bestuurdersprofiel en de accreditatie zijn dan cadeautjes die je als beroepsgroep jezelf mag gunnen“, aldus Ewald van Vliet in het dagelijks leven bestuurder van Lucas Onderwijs in de regio Haaglanden.
Blog Henk Hagoort: Serieus nemen
Blog
•
23 november 2023
Een dag voor de landelijke verkiezingen kwam de uitslag binnen van de scholierenverkiezing. PVV en Forum voor Democratie haalden samen 29% van de stemmen. De eerste reacties waren dat leerlingen, beïnvloed door social media, nu eenmaal radicaler stemmen dan de volwassen Nederlanders. Sinds donderdag weten we dat dit maar in beperkte mate klopt. Bij de Tweede Kamerverkiezingen haalden diezelfde twee partijen ruim 26% van de stemmen. Wilders is in zijn eentje goed voor bijna een kwart van de stemmen. De belevingswereld van jongeren en volwassenen verschillen dus niet zoveel van elkaar.
Het voorrecht voor bestuurders: accreditatie
Artikel
•
16 november 2023
“Als ‘leidend voorwerp’ ken ik accreditatie, omdat ik in het verleden als zorgbestuurder tweemaal geaccrediteerd ben. In combinatie met mijn ervaring als onderwijsbestuurder kon ik zo een ander perspectief inbrengen in de ‘auditgroep’ voor de pilot accreditatie”, aldus Radboud Quik sprekend met een lange loopbaan in HR in bedrijfsleven en bestuurder in onder meer gehandicaptenzorg en speciaal onderwijs.
Het voorrecht voor bestuurders: accreditatie
Artikel
•
16 november 2023
“Als ‘leidend voorwerp’ ken ik accreditatie, omdat ik in het verleden als zorgbestuurder tweemaal geaccrediteerd ben. In combinatie met mijn ervaring als onderwijsbestuurder kon ik zo een ander perspectief inbrengen in de ‘auditgroep’ voor de pilot accreditatie”, aldus Radboud Quik sprekend met een lange loopbaan in HR in bedrijfsleven en bestuurder in onder meer gehandicaptenzorg en speciaal onderwijs.
Schoolleiders over het samenspel met hun bestuur: Een statuut is goed, maar vertrouwen is beter
Artikel
•
13 november 2023
Met goed samenspel kunnen bestuurders en schoolleiders verschil maken voor de kwaliteit van het onderwijs. Drie schoolleiders die actief zijn binnen Schoolleiders VO vertellen hoe zij dat aanpakken. Artikel uit het VO-magazine, november 2023.
Accreditatie als instrument en ‘maatschappelijk rijbewijs’
Artikel
•
09 november 2023
“Door mijn rol in de themacommissie governance en interesse voor goed bestuur in organisaties, governance en alle vraagstukken die met kwaliteit en ethiek te maken hebben, heb ik mij aangemeld voor de pilot. Accreditatie kwam op het ‘bordje’ van de themacommissie terecht, daarom vond ik het interessant hieraan mee te doen. Maar ook omdat dit een goede ontwikkeling voor de beroepsgroep is”, aldus Melle de Vries, bestuurder van GSR in Rotterdam en Rijswijk.