Pallas Athene College Ede: Vwo-NeXt: in vijf jaar je vwo-diploma halen

Op dit moment nemen 39 leerlingen van het Pallas Athene College in Ede deel aan het zogenoemde vwo-NeXt, een onderwijsroute waarin slimme leerlingen in vijf jaar een vwo-diploma kunnen halen. Het programma is niet alleen korter dan het reguliere vwo-programma, maar ook uitdagender. En dat is precies wat deze leerlingen nodig hebben, ziet Huib van der Wolf, coördinator van vwo-NeXt.

Als er voldoende leerlingen zijn, zitten de leerlingen van vwo-NeXt in de onderbouw in een aparte groep, waar de leerstof gecomprimeerd wordt aangeboden. Dat betekent onder meer dat leerstof niet wordt herhaald. Dat levert tijd op voor verbreding en verdieping. Vijftig procent van de onderwijstijd volgen de leerlingen lessen en de andere helft van de tijd werken ze aan projecten en nemen ze, samen met reguliere leerlingen, deel aan extra programma’s, zoals sport, research of expressie. “Slimme leerlingen lopen in de bovenbouw vaak vast doordat ze niet hebben leren leren”, vertelt Van der Wolf. “Daarom krijgen die vaardigheden in de projecten in de onderbouw veel aandacht.”

Versnellen in de bovenbouw

In de bovenbouw zitten de NeXt-leerlingen in een reguliere klas, maar hebben ze de mogelijkheid om lessen te laten vervallen. Voor elk vak moeten ze minimaal 2 uur per week les volgen. Van der Wolf: “Als een leerling besluit om een vak 2 in plaats van 3 of 4 uur te volgen, dan komt hij zelf met een voorstel om die tijd op een andere manier te besteden. Zo zijn er bijvoorbeeld leerlingen die in die tijd online cursussen volgen.”

Er zijn leerlingen die als gevolg van de versnelling zoveel tijd winnen, dat ze na vijf jaar hun diploma halen. Zij stromen door naar de universiteit of vullen een ‘tussenjaar’ in op school. Van der Wolf: “Ze gaan stage lopen, volgen aanschuifonderwijs bij verschillende studies of gaan in het buitenland vrijwilligerswerk doen. Voor veel leerlingen is dit extra jaar belangrijk en leerzaam.”

NeXt-leerlingen worden zelfstandiger, ondernemender en krijgen meer zelfvertrouwen. Ze zijn ook heel succesvol in het vervolgonderwijs.

Meer zelfvertrouwen

Sowieso ziet Van der Wolf veel NeXt-leerlingen floreren. “Ze worden zelfstandiger, ondernemender en krijgen meer zelfvertrouwen. Ze zijn ook heel succesvol in het vervolgonderwijs.” Er zijn ook onderbouwleerlingen die bij nader inzien beter passen in een reguliere groep. Van der Wolf: “Dat is voor de leerling vaak een grote teleurstelling. We hebben geleerd dat het belangrijk is om de overstap naar een reguliere groep goed voor te bereiden en te begeleiden en de ouders hierbij nauw te betrekken.”

Hogere-orde-vragen stellen

De ervaringen met vwo-NeXt hebben meer lessen opgeleverd. Zo stelt de werkwijze specifieke professionele eisen aan docenten – differentiëren, het programma versnellen, hogere-orde-vragen stellen – en is het belangrijk om deze vaardigheden te onderhouden. Ook is het van belang dat docenten er zelf voor kiezen om les te geven in vwo-NeXt. Daarnaast benadrukt Van der Wolf dat het veel tijd kost om dit op een goede manier gestalte te geven en leerlingen op maat te begeleiden. “Het is een misvatting dat slimme kinderen alles zelf kunnen. Ze kunnen heel veel, maar er is ook veel waarbij je ze één-op-één moet begeleiden.”

Meer informatie
Huib van der Wolf
h.vanderwolf@pallasathenecollege.nl
www.pallasathenecollege.nl