Onderhandelaars bereiken akkoord over cao voortgezet onderwijs

21 juni 2022

Sociale partners hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt over de cao voor het voortgezet onderwijs. Hierin is een loonsverhoging van 4,75% opgenomen en zijn afspraken gemaakt over de besteding van de 300 miljoen euro die beschikbaar is voor werkdrukverlichting. Henk Hagoort, voorzitter VO-raad: ‘Het waren stevige onderhandelingen en ik ben buitengewoon blij dat we er samen zijn uitgekomen. Met dit akkoord kunnen we het onderwijspersoneel een ruime loonsverhoging bieden en maken we echt werk van het verlagen van de werkdruk. Zeker in deze tijden van oplopende inflatie en na drie lastige coronaschooljaren waarin heel veel van het personeel is gevraagd, is het belangrijk om samen met de vakbonden met een goed resultaat te komen. En dat is gelukt.’

De cao heeft een looptijd van 1 januari 2022 tot 1 mei 2023. In het onderhandelingsakkoord is een structurele loonsverhoging van 4,75% opgenomen, per 1 juli 2022, plus een eenmalige uitkering van 500 euro bij een volledige aanstelling. Het ondersteunend personeel ontvangt in oktober een jaarlijkse uitkering van 275 euro.

Werkdrukverlichting

Voor de verlichting van de werkdruk in het voortgezet onderwijs is door dit kabinet structureel 300 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld. Dit is vastgelegd in het recent met de minister afgesloten Onderwijsakkoord, dankzij een gezamenlijk inspanning van de bonden en de VO-raad. Voor zowel de bonden als de VO-raad is verlaging van de werkdruk een prioriteit. Werkgevers en bonden hebben overeenstemming bereikt hoe deze middelen worden ingezet.

De helft van het beschikbare budget (150 miljoen) wordt besteed via een collectieve aanpak waarin schoolleiders, leraren en ondersteunend personeel gezamenlijk in overleg treden over de op hun school te nemen te nemen maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan extra ondersteuning in de klas, voor begeleiding van leerlingen of voor mentoraat of surveillance. De andere helft van de beschikbare middelen wordt besteed via een individuele component, waarbij elke medewerker recht heeft op extra tijd voor taakverlichting. Concreet betekent dit dat de omvang van het zogenaamde persoonlijke budget met 40 uren wordt verhoogd naar 90 uur. Hierdoor kan extra tijd ontstaan voor bijvoorbeeld deskundigheidsbevordering of het voorbereiden van lessen. Het recht om deze 90 uur in te zetten voor verlof of verlofsparen vervalt per schooljaar 2023-2024. Wel blijft het mogelijk om in onderling overleg tussen werkgever en werknemer hierover andersluidende afspraken te maken

Omdat dit onderhandelaarsakkoord vlak voor de zomervakantie tot stand is gekomen, realiseren de cao-partijen zich dat het lastig zal zijn bovengenoemde werkwijze al in het nieuwe schooljaar volledig in te voeren. Daarom benaderen zij het komende schooljaar als een overgangsjaar in aanloop naar de structurele bestedingswijze zoals hierboven beschreven.

Schoolleidersbeurs

In het Onderwijsakkoord is afgesproken structureel 10 miljoen te investeren in professionalisering van schoolleiders waaronder de invoering van een schoolleidersbeurs. Daarmee krijgen schoolleiders de mogelijkheid – gelijk aan leraren met de lerarenbeurs – een aanvraag te doen voor de financiering van een bachelor- of masteropleiding. Ook krijgen alle onderwijskundige team- of afdelingsleiders tot en met schaal 12 die het maximumsalaris van hun functie ontvangen vanaf augustus 2022 een jaarlijkse bindingstoelage van € 1591.

In het Onderwijsakkoord is door dit kabinet ook 53 miljoen euro beschikbaar voor professionalisering van leraren op het terrein van basisvaardigheden en curriculumherziening. Deze middelen worden met een tarief per leerling aan de scholen beschikbaar gesteld. Dit betekent dat er 16 uur extra ter beschikking is voor professionalisering van leraren op het gebied van basisvaardigheden en curriculumherziening.

In gesprek over verlaging onderwijstijd

Met het afsluiten van het onderhandelaarsakkoord hebben sociale partners afgesproken in gesprek te willen gaan met de minister en andere relevante partijen over verlaging van de onderwijstijd. In vergelijking met andere landen geven leraren in Nederland veel les en hebben leerlingen veel lestijd. De vraag is of het hoge aantal lessen en de nadruk op kwantiteit nodig is. Verlaging van de onderwijstijd, meer in overeenstemming met andere Europese landen, kan een impuls geven aan de kwaliteit van het onderwijs en tegelijk bijdragen aan vermindering van het lerarentekort.

Het bestuur van de VO-raad legt het onderhandelaarsakkoord met een positief advies ter goedkeuring aan de leden voor. De VO-raad organiseert de komende weken meerdere webinars voor leden om een toelichting te geven op het onderhandelaarsakkoord.