'Coaching is de sleutel tot succes'

Het Carmel College in Raalte doet mee aan de pilot ‘Recht op maatwerk’ en heeft gekozen voor het vraaggerichte scenario. De pilot speelt zich af in de bovenbouw van havo en vwo. Arnoud Spanjer, teamleider van 4/5 havo, vertelt over de ambities en wat erbij komt kijken om deze te realiseren. “Dit vereist een andere organisatie.”

De school is geen beginner als het gaat om maatwerk. Zo zijn er de Internationale Businessclass, de Debatclub, het International Cambridge Program en een uitwisselingsprogramma met hogeschool Saxion. Maar de school wil meer, vertelt Spanjer. “We willen nog meer tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen. Daarom hebben we gekozen voor het vraaggerichte scenario.”

Het juiste gesprek

Een extra vak volgen, versnellen, een vak op een hoger niveau volgen of eerder afsluiten met het examen; met wat voor vraag een leerling ook komt, het antwoord ‘Nee, dat kan niet’ is not done. Dat betekent echter niet dat het antwoord altijd ‘ja’ is, vertelt Spanjer. “We gaan altijd samen met de leerling de mogelijkheden onderzoeken. Als een leerling iets wil leren dat wij niet aanbieden, bijvoorbeeld Spaans, dan gaan we kijken op welke manier zijn wens in vervulling kan gaan. Het gesprek daarover is heel belangrijk: wat is jouw doel? Wil je Spaans leren spreken of wil je ook examen doen? Wat betekent het voor jouw werkdruk? Je kunt ook samen vaststellen dat het niet verstandig of realistisch is om op dit moment Spaans te gaan leren. Recht op maatwerk betekent vooral: het juiste gesprek voeren met de leerling.”

Het is niet zozeer de regelgeving die dit proces bemoeilijkt, er is veel meer regelruimte dan je denkt.

Omdenken

Als het gaat om maatwerk is coaching dan ook de sleutel tot succes. Streven is vooralsnog dat de mentor, ingebed in het rooster, wekelijks met elke leerling een individueel gesprek voert. “Wij zien dat als een voorwaarde voor vraaggericht maatwerk. Dat dat nog niet is gerealiseerd, heeft vooral organisatorische oorzaken.” Want het vraagt ingrijpende organisatorische veranderingen om tegemoet te komen aan de individuele wensen van leerlingen en om hen wekelijks te coachen. De school zit middenin de discussie hierover, vertelt Spanjer. “Wat voor organisatievorm past daar het beste bij? Moeten we nog vasthouden aan een vijftigminutenrooster? Onze uitdaging de komende tijd is vast te stellen hoe we de organisatie moeten veranderen. Dat is best een ingewikkeld proces, omdat het gaat over het rooster, over contacttijd, het aantal uren per vak, enzovoort.

Het is niet zozeer de regelgeving die dit proces bemoeilijkt - er is veel meer regelruimte dan je denkt – maar vooral het feit dat alle collega’s moeten omdenken. Want het vraagt van docenten een andere visie en een andere werkwijze. We besteden daar veel aandacht aan in de teams en in individuele gesprekken.”

Eigenaarschap en motivatie

Spanjer heeft er alle vertrouwen in, met name omdat het heel duidelijk is dat leerlingen hier wel bij varen. “We zien dat leerlingen veel meer eigenaar zijn van wat ze op school doen. Ze voelen zich serieus genomen en dat versterkt hun motivatie. Als een leerling een eigen plan maakt en wordt gesteund om dat uit te voeren, dan werkt dat heel motiverend.”

Scholen kunnen voor meer informatie contact opnemen met Arnoud Spanjer: a.spanjer@carmelcollege.nl.