De rol van de schoolleiders; het perspectief van de middenmanager

Wie is nu eigenlijk de afdelingsmanager of teammanager en wat zijn zijn of haar taken en verantwoordelijkheden? Schoolleiders VO merkt dat de definitie van deze groep middenmanagers varieert tussen verschillende bronnen en onderzoeken. Door met deze schoolleiders in gesprek te gaan hopen we de beschrijving van de rol van de schoolleider uit het middenkader te valideren en indien nodig aan te scherpen en streven we ernaar om vanuit de praktijk een duidelijk beeld te krijgen van de verantwoordelijkheden, taken en arbeidsvoorwaarden van verschillende typen schoolleiders uit het middenkader.

In november en december 2023 heeft Schoolleiders VO interviews gehouden en focusgesprekken gevoerd met schoolleiders uit het middenkader, behorend tot de beroepsgroep van schoolleiders volgens de Beroepsstandaard Schoolleiders VO. Voor deze zogenaamde middenmanagers worden in het onderwijs meerdere functietitels gehanteerd, waarvan ‘teamleider’, ‘afdelingsleider’ en ‘conrector’ de bekendste zijn.

Conclusie van de analyse

Het beeld dat naar voren komt is dat alle geïnterviewden ontegenzeggelijk tot dezelfde beroepsgroep van schoolleiders behoren volgens de beroepsstandaard, maar er in de praktijk grote diversiteit bestaat in de rolomvatting en takenpakketten. Dit geldt zowel op papier als in de praktijk.

Uit de analyse van de interviews komen verschillende cruciale thema’s naar voren die behoren bij de rol van de middenmanager. De verantwoordelijkheid varieert van operationele taken tot meer strategische en integrale verantwoordelijkheden. De indruk bestaat dat de verantwoordelijkheden van de middenmanager vooral is ingegeven op basis van de autonomie van de school en wijze waarop de school haar verantwoordelijkheden heeft verdeeld en hoeveel middelen hiervoor beschikbaar zijn.

De ervaren werkdruk is hoog door de constante waan van de dag en veelheid aan taken. De middenmanager legt direct verantwoording af aan de eindverantwoordelijk schoolleider en er is weinig tot geen betrokkenheid bij bestuurlijke activiteiten.

Als het gaat om de loopbaan valt op dat de mensen logisch doorgroeien vanwege leiderschapskwaliteiten en organiserend vermogen. De duidelijke persoonlijke drijfveer komt voor uit de wens om een grotere impact te hebben op het onderwijs en de onderwijsorganisatie. Voor de bijbehorende functietitel voor deze rol blijkt de titel van teamleider in ieder geval niet toereikend, gezien de omvang van de verantwoordelijkheden.

“Ik ben er niet op vooruitgegaan qua salaris, maar heb wel meer/andere verantwoordelijkheden gekregen met deze functie. Je moet wel héél veel. Ik ging in eerste instantie heel voortvarend aan de slag met afbakenen: niet ’s avonds mailen, out-of-office, ik dacht: ik moet daarin het voorbeeld zijn. Maar deze aanpak is helaas weer verzand, omdat ik er overdag simpelweg niet aan toekom. De grote dingen moeten gelijktijdig met de kleine dingen gedaan worden.”

Overkoepelend benadrukt de analyse de complexiteit en veeleisendheid van de rol van de middenmanager in het onderwijs, evenals de noodzaak van adequate ondersteuning en waardering.

Vervolgstappen


Meld je aan voor vervolggesprekken

Afgelopen schooljaar spraken we 36 deelverantwoordelijk schoolleiders en zagen we dat er op veel verschillende manieren invullingen wordt gegeven aan deze functie. Graag gaan we verder met jou in gesprek om, op basis van bestaande beroepsprofielen, woord en beeld te geven aan de belangrijkste taken van de deelverantwoordelijk schoolleider.

Ons doel is om jou als deelverantwoordelijk schoolleider te versterken met de juiste inzichten en handvatten, zodat je vol vertrouwen kunt bijdragen aan het succes van je team. Wil jij met ons in gesprek? meld je dan hier aan.