Grow it!-app is een preventietool voor jongeren

08 april 2021

Na de eerste lockdown was er op scholen in eerste instantie vooral aandacht voor het inhalen van de achterstanden. In tweede instantie begonnen docenten zich af te vragen: wat doet de schoolsluiting met de mentale ontwikkeling van de leerlingen? Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam monitort met de Grow it!-app hoe het met hun leerlingen gaat.

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam kreeg vorig jaar van het Erasmus MC de vraag of zij de leerlingen een app wilde laten uitproberen. Spelenderwijs zou de universiteit daarmee belangrijke informatie vergaren over de mentale gesteldheid van leerlingen.

Monitoren mentale welzijn leerlingen

Frederique Lampe (op de foto) is jaarleider van de tweede klas op het Erasmiaans Gymnasium: “Vorig jaar kon door corona de maatschappelijke stage van onze tweedeklassers niet doorgaan. Toen het Erasmus MC vroeg of onze school mee wilde doen met de Grow it!-app, dacht ik: dan kunnen mijn tweedeklassers dát misschien doen. Ik had al eerder met de leerlingen meegedaan aan een vooronderzoek, omdat een vriendin van mij – heel toevallig – de app gebouwd heeft. Deelname was niet vrijblijvend, maar als leerlingen niet wilden, kregen ze een alternatieve opdracht. Met de Grow it!-app kan de universiteit monitoren hoe het met jongeren gaat. Letterlijk spelenderwijs verzamelen ze informatie.”

Challenges via de app

Voor sommige leerlingen van Lampe werd de Grow it!-app meer dan een verplichting. Xenia (nu 15): “Ik vond de app wel fijn. Ik ben het na de verplichte twee weken blijven gebruiken. Een paar keer per dag kreeg je een vragenlijst met meerkeuzeantwoorden. Of het goed ging of slecht, of je stress had. Eigenlijk gewoon hoe je je voelde op dat moment. Het was wel een beetje eentonig, maar soms merkte ik dat het hielp. Dan vroeg ik me af: hoe voel ik me nu echt? En kan ik daar zelf iets aan doen?” Jaargenoot Ryan was – net als Xenia – enthousiast over de challenges die bij de app hoorden. “Dan had ik iets te doen als ik me verveelde. Je moest bijvoorbeeld een foto van iets maken en uploaden. En als je dat gedaan had, kreeg je punten, daarmee liet je een boom groeien.” Hij leerde ook nog iets nieuws: “We moesten een taart bakken. Dat had ik nog nooit gedaan. Hij was hartstikke lekker!”

Dan vroeg ik me af: hoe voel ik me nu echt? En kan ik daar zelf iets aan doen?

Xenia (15) Leerling Erasmiaans Gymnasium

App helpt jongeren ondersteunen

Manon Hillegers, hoogleraar en afdelingshoofd kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC Sophia, ontwikkelde de app samen met prof. Loes Keijsers van de Erasmus Universiteit, met collega-onderzoekers en jongeren. In eerste instantie deden ze dat voor kinderen van ouders met psychiatrische problemen en voor chronisch zieke kinderen. Toen kwam corona. “Alle kinderen liepen daardoor een verhoogd risico op mentale klachten. Bijna 1000 jongeren hebben de app gebruikt tijdens de eerste golf. We hebben de app verbeterd en in december opnieuw uitgezet voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar in heel Nederland. Sindsdien doen alweer 1700 jongeren van diverse scholen mee. Bij elkaar hebben ze 35.000 vragenlijsten ingevuld. Het blijkt een goede manier om jongeren te steunen en te meten hoe ze zich voelen.”

Copingstrategieën

Het doel van de app is jongeren inzicht te geven in hoe ze zich voelen en hen copingstrategieën aan te reiken als ze zich niet prettig voelen. De Grow it!-app geeft vijf keer per dag een bliepje en dan moeten jongeren aangeven wat ze doen, met wie ze zijn en hoe ze zich voelen. De app meet hun stemming in verschillende omstandigheden. Hillegers: “54 procent denkt daardoor vaker na hoe ze zich voelen. En onderneemt daar bewust acties op. De challenges zijn gericht op activatie. Het zijn opdrachten die je normaal bij cognitieve gedragstherapie doet. Daardoor leer je dat bepaalde activiteiten leiden tot andere gevoelens.”

De challenges in de app zijn opdrachten die je normaal bij cognitieve gedragstherapie doet

Manon Hillegers Hoogleraar en afdelingshoofd kinder- en jeugdpsychiatrie in het Erasmus MC Sophia

Gereedschapskist voor momenten van tegenslag

“Als je je rot voelt, heb je misschien de neiging onder een dekentje te gaan liggen netflixen. Maar door de opdrachten en het checken van je gevoel leer je dat je je beter voelt als je iets onderneemt. Het is een preventietool voor alle jongeren. Als je jongeren een gereedschapskist aan copingstrategieën meegeeft, als je ze leert hoe ze emoties kunnen delen of steun kunnen vragen, hebben ze meer veerkracht bij tegenslag”, aldus Hilligers.

Feedback

Frederique Lampe weet natuurlijk niet wat de uitkomsten zijn van het anonieme onderzoek bij haar leerlingen. Maar ze vroeg hen een klein verslagje te maken over het gebruik van de app. “De feedback laat zien dat ze zich meer bewust werden van hoe ze zich voelden. En dat ze de challenges en de quizzen echt leuk vonden. Dat heel veel leerlingen hebben meegedaan, zegt ook wel wat. Wij blijven meedoen.”
 

Meedoen met Grow it!-onderzoek
Jongeren kunnen nog aan het Grow it!-onderzoek deelnemen tot 31 mei 2021. Kijk op growitapp.nl voor meer informatie. Scholen kunnen een proefcode aanvragen via growit@erasmusmc.nl.