Hoe innoveer je? Werkgroep 'Innovatie en onderzoek' biedt inspiratie

03 april 2023

Innovatie en onderzoek dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs en de aantrekkelijkheid van het werken in het onderwijs. Innovatie is zelfs noodzakelijk om een bijdrage te leveren aan het oplossen van wicked problems binnen het onderwijs. Als schoolleider geef jij (mede) leiding aan deze innovatie. Dat doe je onder andere door de juiste randvoorwaarden te scheppen voor jouw collega’s. Langs de organisatorische driehoek deelt de werkgroep Innovatie en Onderwijs inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Nieuwsgierig geworden? Lees dan hieronder meer en download de poster!

De werkgroep heeft tijdens het schooljaar 2021-2022 een bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van creatieve oplossingen voor actuele onderwijsthema’s door:
- elkaar en collega’s te inspireren over het gebruik van innovatie en onderzoek;
- de onderzoekende houding binnen de school te stimuleren;
- de VO-raad te adviseren op vraagstukken rond innovatie en onderzoek.

Over de werkgroep Innovatie en Onderzoek
De werkgroep werd gefaciliteerd door de VO-raad en bestond uit bestuurders en schoolleiders uit het vo. De werkgroep bestond uit: Irene Mols, Joost Kempen, Heike Koorenhof, Elizabeth de Velde, Kees Maas, Hielke Wijnia, Arjen Nanninga, Ruud van de Hoef, Thieu Kikken, Judit Weekenborg en Jos Kusters. Eind 2022 heeft de werkgroep haar werk afgerond.

De werkgroep heeft nu twee producten opgeleverd die ze willen delen met de rest van de sector:
- Een video met waardevolle inzichten over de werkwijze van de werkgroep;
- Een poster met de lessen die de werkgroep heeft geleerd.

Kijk op innovatie van de werkgroep:

  • We definiëren innovatie als een proces van waardecreatie door kennis en andere bronnen te gebruiken op een manier waarop dit nog niet eerder gebeurde.
  • Innovatie en onderzoek zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden; de focus ligt op innovatie en de rol van onderzoek daarbij.
  • We richten ons op de vraag hoe veranderingen in de toekomst vertaald kunnen worden naar de bestaande situatie.
  • In onze werkgroep passen we innovatieprincipes zoals hierboven beschreven zo veel als mogelijk toe. Onze werkwijze is gericht op co-creatie en de kracht van diversiteit: leden werken actief met elkaar en externen samen.


Onderstaande video maakt zichtbaar hoe de werkgroep te werk is gegaan en welke inzichten ze daarbij hebben opgedaan.

Met deze poster wil de werkgroep I&O leidinggevenden in het onderwijs inspireren met de kennis en kunde die is opgedaan gedurende het schooljaar 2021-2022: 


poster achterkant

 Bronnenlijst

  • Boom-Muilenburg, E. van den, Poortman, C., Vries, S. de, Schildkamp, K., Veen, K. van (2021). Leiderschap voor onderwijsontwikkeling. Culemborg: Uitgeverij Phronese
  • Iske, P.L. (2016). Combinatorische innovatie. Inspireren & Leren in een Complexe Wereld. Den Haag: Stichting Maatschappelijke Onderneming 
  • Joos, P. & Meijdam, L. (2019). Innovatie in het universitair onderwijs: het moet, het kan! Tilburg: Tilburg University
  • Kusters, J. (2018). Ecosystemen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Maastricht: Leeuwenborg 
  • Krijgsman, C., Snoek, M., Abels, S., Dekkers, M., van Gemert, M. & Thurlings, M. (2022). Duurzame innovaties in het onderwijs: Een systematische literatuurreview. De invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities. Technische Universiteit Eindhoven.
  • Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2013). Naar een lerende economie: investeren in het verdienvermogen van Nederland. Den Haag: Amsterdam University Press.