Liemers College: “Wij bekijken wat mavoleerlingen nodig hebben, om uiteindelijk op het hbo terecht te komen”

24 maart 2019

Het Liemers College heeft zich aangesloten bij het regionale 'Toptraject Achterhoek & Liemers’. Een breed doorstroomtraject dat zich richt op mavoleerlingen, die willen doorstromen naar het hbo. ‘Belangrijk in dit traject is dat leerlingen beter weten wat er van hen verwacht wordt in het vervolgonderwijs.’ Op het Liemerscollege wordt dit traject uitgevoerd in de vorm van een doorstroomprogramma naar de havo.

Al jarenlang worden er op het Liemers College extra lessen gegeven om mavoleerlingen voor te bereiden op de havo. De brede scholengemeenschap biedt vmbo-, mavo-, havo- en vwo-onderwijs aan op drie locaties in Zevenaar en op één locatie in Didam.

“De lessen zijn prima, maar ze bereiden leerlingen onvoldoende voor op wat hen te wachten staat,” vindt Serge de Bie. Hij is mavo-coördinator op het Liemers College. “Het grootste probleem is dat de leerlingen niet weten wat er van hen verwacht wordt.” Zo ligt, volgens De Bie, het tempo op de havo veel hoger, is de lesstof complexer en moeten leerlingen meer zelf uitzoeken. “De intrinsieke motivatie van deze leerlingen moet daarom hoog zijn,” vult  de coördinator aan.  

Regionale kennis en expertise delen

In het Toptraject ‘Achterhoek & Liemers’ werken zeven vo-scholen samen met de HAN en het Graafschap College. Doel? De doorstroom voor leerlingen in de regio naar het hbo beter organiseren. Dit geldt zowel voor de doorstroom vanuit het vo als het mbo. Het voordeel van zo’n grootschalig project is, volgens De Bie, dat de betrokken scholen gebruik kunnen maken van elkaars kennis en expertise.

“Zo wil je bijvoorbeeld allemaal weten wat de motivatie van leerlingen is om door te willen stromen,” legt De Bie uit. “Verder kijken we gezamenlijk naar het soort vragen dat we aan deze leerlingen stellen en welke formulieren we willen gebruiken. Daarnaast hebben we gezamenlijk een instrument ontwikkeld om na gaan welke onderdelen we als school al in huis hebben en waar we nog aankunnen werken.” De Bie legt uit dat je met het instrument kunt nagaan of bepaalde onderdelen van wiskunde bijvoorbeeld al worden aangeboden, maar ook dat je er ook mee kunt bepalen wat het niveau van bepaalde rekenmethodes is.

Opstartuitdagingen

Op het Liemers College start het programma in mavo 3. "Het blijkt lastig om de juiste leerlingen te bereiken," meldt de coördinator. “Niet iedere leerling, waarvan wij denken dat deze geschikt is voor het hbo, geeft zich ook op voor het traject." Tot nu toe hebben zich voor de eerste groep twaalf leerlingen ingeschreven. De Bie hoopt uiteindelijk op een groep van twintig deelnemende leerlingen. De Bie: “Ik zoek leerlingen persoonlijk op om hierover in gesprek te gaan, maar dat kost mij wel veel extra tijd.”

Voor de ontwikkeling en uitvoering van het traject zijn, volgens De Bie, zes docenten betrokken. "Zij houden zich bezig met het maken van de lessen en de begeleiding bij het programma. Makkelijk was de zoektocht naar deze docenten niet. De coordinator vervolgt. “Het traject is extra werk voor de docenten, ook al kunnen ze de extra uren bijschrijven. Maar wij blijven het belang van het project herhalen en dat levert uiteindelijk een goede groep met gemotiveerde collega’s op."

Focus op vakinhoud en vaardigheden

Leerlingen krijgen vanaf mavo 3 extra lessen aangeboden. Dit is tweemaal per week een extra les. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Nederlands en wiskunde. Tijdens de extra lessen wordt ook gewerkt aan andere vaardigheden, zoals een goede werkhouding, oplossingsgerichtheid, communicatievaardigheden en nieuwsgierigheid.

“Wij houden met iedere leerling die zich aanmeldt een uitvoerig gesprek, waarbij we onderzoeken wat deze leerling nodig heeft om op het hbo terecht te kunnen komen.” De Bie meldt dat hier tijdens het programma op verschillende manieren aandacht voor is. Bijvoorbeeld door met leerlingen individueel aan de slag te gaan met behulp van een coach of door te werken in groepjes. Met de combinatie van vakinhoudelijke bijscholing en focus op vaardigheden hoopt De Bie dat de doorstroom naar de havo en uiteindelijk naar het hbo voor veel van 'zijn' leerlingen soepeler zal verlopen.