Praktijkvoorbeelden digitale open dagen

05 november 2020

Op diverse scholen, maar ook in het hoger onderwijs, wordt al gewerkt met alternatieven voor fysieke open dagen. We hebben een aantal praktijkvoorbeelden voor u verzameld. De voorbeelden zijn onderverdeeld in het laten proeven van de sfeer op de school en het overdragen van kennis over de school en het onderwijs dat er gegeven wordt.
Sfeer van de school
Virtuele tour

Belangrijk in de sfeer van de school is de uitstraling. Hoe groot is de school? Is het een nieuw of oud gebouw? Normaal gesproken lopen leerlingen en ouders zelf door de school. Online is dat natuurlijk niet mogelijk, maar er zijn verschillende manieren waarop je potentiële leerlingen een inkijkje in jouw schoolgebouw kunt geven. 

Een voorbeeld is de virtuele tour van het Cambreur College en de Fransiscusschool in Oldenzaal waarbij je door middel van een serie 360˚ foto’s in het schoolgebouw rond kunt kijken. De virtuele tour van het Minkema College bestaat ook uit een serie 360˚ foto’s, maar in deze foto’s zijn aanklikbare elementen toegevoegd waarin extra informatie wordt aangeboden. Een virtuele tour met 360˚ foto’s kan ook worden aangeboden in de vorm van een video, zoals bijvoorbeeld de virtuele tour door het Grafisch Lyceum Utrecht. Natuurlijk is het ook mogelijk om een videotour door de school te maken, begeleid door één of meerdere docenten of leerlingen. Voorbeelden hiervan zijn de videotour van Het Nieuwe Lyceum, het Goese Lyceum en SG Were Di.

Vlogs

Een andere belangrijke factor voor de sfeer van de school zijn de leerlingen en docenten. Op een fysieke open dag kunnen toekomstige leerlingen en ouders natuurlijk het gesprek aangaan met leerlingen en docenten. Op een online open dag kun je door middel van vlogs toekomstige leerlingen een beeld geven van de sfeer op de school. Sommige scholen, zoals het Adelbert College en CSG Prins Maurits gebruiken hiervoor vlogs van eerdere open dagen. Maar je kunt ook aan huidige (brugklas)leerlingen vragen om te vloggen over hun schooldag, zoals De Amersfoortse Berg en Het Develstein College hebben gedaan. Tot slot kun je antwoord geven op veel gestelde vragen, zoals De Amersfoortse Berg doet.

Chat

Veel toekomstige leerlingen en hun ouders zullen vragen hebben over de school en schoolspecifieke zaken. Een deel van die vragen kan wellicht worden beantwoord in een presentatie, maar een deel van de vragen zal daarmee onbeantwoord blijven. In plaats van fysieke gesprekken kun je toekomstige leerlingen en ouders de gelegenheid geven om via een online chat vragen te stellen aan huidige leerlingen en docenten, zoals bijvoorbeeld mbo-instelling het Summa College en Ubbo Emmius doen. Chats zijn in te richten op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door tijdens een digitale voorlichtingsbijeenkomst vragen in de chat te laten beantwoorden, uiteen te gaan via break-out rooms of via sociale media zoals Whatsapp of Instagram van de school.

Inhoudelijke informatie over de school
Webinars

Veel praktische informatie over de school is over te brengen door middel van een webinar of een online informatiebijeenkomst. Webinars hebben het voordeel dat je deze kunt opnemen en publiceren, zodat ook geïnteresseerden die er niet bij konden zijn het webinar op een later moment terug kunnen kijken. Daarmee wordt het bereik vergroot. Een webinar kan ook in verschillende vormen georganiseerd worden. Het ROC van Amsterdam, Hogeschool Saxion en de Hogeschool van Rotterdam hebben bijvoorbeeld gekozen voor korte filmpjes waarin een docent, student of (studie)adviseur iets vertelt over een studie. Het gaat om filmpjes van minder dan 15 minuten met veel informatie. De Hogeschool Viaa en het Minkema College hebben gekozen voor een setting die te vergelijken is met een talkshow. De Hogeschool Viaa heeft opnames van het webinar online gepubliceerd. In het webinar wordt afgewisseld tussen verschillende onderdelen. De directeur stelt zich kort voor en vertelt iets over de missie en de waarden van de school, een docent vertelt iets over het lesprogramma en een student vertelt iets over haar beleving van de studie. Het is daarnaast mogelijk om deelnemers de gelegenheid te geven om vragen te stellen via de chat. Tijdens de bijeenkomst kan een medewerker de chat controleren, vragen beantwoorden en terugkerende vragen eventueel inbrengen bij de spreker zodat deze beantwoord kunnen worden.

Proeflessen

Voor toekomstige leerlingen is het natuurlijk belangrijk om te ervaren hoe het is om les te krijgen op de school waar zij misschien naar toe gaan. En om bijvoorbeeld een proefles te krijgen in een nieuw vak dat niet op de basisschool wordt gegeven. Ook dat kan online. Hogeschool Utrecht organiseert online mini-colleges waarin toekomstige studenten kunnen ervaren hoe het is om les te krijgen als student aan de Hogeschool. Deze kunnen geïnteresseerden later ook terugkijken. 

Maak het aanbod inzichtelijk

Je kunt ervoor kiezen om als school zelf werk te steken in het bekendmaken van de online oriëntatie activiteiten die je aanbiedt. Het is echter ook mogelijk om de samenwerking met andere besturen in de regio aan te gaan en op een centrale website inzichtelijk te maken welke oriëntatie-activiteiten de verschillende scholen aanbieden. Zo wordt voor geïnteresseerden in één oogopslag duidelijk waar ze moeten zijn en wat de mogelijkheden zijn. Voorbeelden hiervan zijn vo-apeldoorn.nl en zwolsescholengids.nl.

Scholen op de kaart

Op de website scholenopdekaart.nl kunnen ouders en leerlingen alle scholen in de buurt bekijken en met elkaar vergelijken. De scholen presenteren zichzelf, dit doen ze door toelichtingen te schrijven bij gegevens afkomstig van partijen als DUO en de Inspectie van het Onderwijs. Ook kunnen scholen zelf informatie toevoegen. Naast algemene informatie, de schoolresultaten en het profiel van de school, kun je ook zien wat de school uniek maakt en wat huidige leerlingen en ouders van de school vinden.