Weeklog Paul Rosenmöller: Tien jaar Niekée
De week van 6 t/m 12 maart 2017.

Het was een mooi feestje afgelopen vrijdag. Niekée, de vo-school in Roermond die de laatste jaren vooral naam maakt vanwege de ‘Agora leerroute’, een vergaande vorm van gepersonaliseerd leren voor alle leerlingen van vmbo tot en met vwo, bestaat als vernieuwingsschool tien jaar. Er waren veel onderwijsbestuurders aanwezig, alsook de staatssecretaris en veel mensen uit de regio die op een of andere manier met de school zijn verbonden.
Én er waren de leerlingen. Zij leidden ons rond. Het was een mooi moment om met hen te spreken over deze vernieuwende onderwijsvorm. Twee leerlingen hadden de eerste twee jaar op een reguliere school gezeten en waren vervolgens ingestroomd in het Agora concept. Het is toch bijzonder te zien hoeveel enthousiasme dit oproept. Gevraagd naar het verschil met de reguliere school geven ze vanuit dit enthousiasme aan, zich verontschuldigend voor de woorden die ze gebruiken: "We moesten van alles, zelfs in onze ogen zinloze dingen".
De leerroute Agora betekent veel (meer) vrijheid. Leerlingen hebben zelf in belangrijke mate de regie over het leerproces, waarbij coaches hen volgen. De vraag of leerlingen die vrijheid wel aankunnen, wordt op Niekée na tien jaar ervaring in ieder geval overtuigend positief beantwoord. Op de vraag of dit nu voor alle leerlingen een goed concept is, is de reactie dat het misschien niet letterlijk voor alle, maar wel voor een groot deel van de leerlingen een goed concept kan zijn, denken ze hier.
In de plenaire discussie met alle aanwezigen vroeg iemand hoe we deze ervaringen onder de aandacht kunnen brengen van een grotere groep. Een vraag die ik vaker krijg en die duidelijk maakt dat er een enorme behoefte is onder scholen om van elkaar te leren, positieve en minder positieve ervaringen te delen en dilemma's met elkaar te bespreken. Daar moet tijd voor komen en dat moet georganiseerd worden. De passie en de drive om de leerling meer centraal te stellen, ook als dat betekent dat diep ingesleten culturen en structuren ter discussie gesteld worden, kom ik veel tegen.
Als vereniging van scholen in het vo is het bij uitstek een taak voor ons om het leren van elkaar te faciliteren. Met de VO2020-tour en andere bijeenkomsten doen we daar al veel aan. Maar het feest van Niekée leerde mij dat we nog meer inspanningen moeten doen om mooie ervaringen en initiatieven als die vanuit Roermond te delen met andere scholen. We gaan eens goed nadenken hoe dit nog beter kan!
