Werken bij de VO-raad

Vier medewerkers vertellen wat ze doen bij de VO-raad en wat ze waarderen aan hun werk.

Mike

Dagelijks heb ik contact met besturen en scholen om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de praktijk. Daarnaast ben ik regelmatig te vinden bij een veelvoud aan partners en organisatie om daar de onderwijssector op een zo’n krachtig mogelijke wijze te ondersteunen. Als medewerker van de VO-raad ben je niet enkel in de positie om zelf een breed netwerk te onderhouden maar ook om deze partijen op een zinvolle manier met elkaar te verbinden. Dat maakt mijn functie echt mooi en uniek.

Als projectleider Steunpunt Passend Onderwijs heb ik een duidelijk doel voor ogen. Alle kinderen zouden passend onderwijs moeten krijgen, uitgaande van hun mogelijkheden en rekening houdend met hun ondersteuningsbehoefte. Om scholen optimaal te ondersteunen dit te bewerkstelligen, staat bij alles wat ik doe de relevantie voor de mensen in de praktijk – de docenten, schoolleiders, bestuurders - en met name het effect op de leerlingen centraal. Het beleid en de politieke keuzes die wij hier op kantoor maken dienen direct de mensen in de praktijk te ondersteunen.

Binnen team Steunpunt Passend Onderwijs werk ik samen met collega’s die – net als ik – hun werkzaamheden met passie verrichten. Met ons relatief kleine maar multidisciplinaire team pakken we veel verschillende thema’s met daadkracht op. Dit maakt het werk dynamisch en afwisselend. Het projectteam is onderdeel van het overkoepelende team Onderwijs en Omgeving waarin ook andere projecten een plek hebben. Met de andere projectleiders en de teamleider zorgen we dat werkzaamheden op elkaar afgestemd worden en houden we elkaar geïnformeerd over ontwikkelingen.

Sjoerd

Via mijn laptop bereik ik met onze online kanalen elke week duizenden lezers op scholen, ministeries, redacties, adviesbureaus en andere plekken waar men betrokken is bij het voortgezet onderwijs.

Een rustige baan is het niet. Er is dan ook véél te communiceren. Het onderwijs is enorm in beweging en dat merk ik in mijn werk. Bijna elke dag is er politieke aandacht en je kunt de krant niet openslaan zonder iets over het voortgezet onderwijs te lezen. En zelf hebben we natuurlijk ook veel te vertellen.

Als webredacteur breng ik naast nieuws ook de diensten van de VO-raad onder de aandacht en zorg ik ervoor dat (praktijk)kennis gedeeld wordt met de scholen. Ik werk daarvoor nauw samen met andere communicatieadviseurs en mijn collega’s die verantwoordelijk zijn voor het contact met politici en de media. Daarnaast stem ik vaak af met beleids- en projectcollega’s om beleidsinformatie op een toegankelijke wijze weer te geven. Samen bepalen we wat en hoe we met onze achterban (schoolbestuurders en schoolleiders) willen communiceren.

Blijkbaar doen we iets goed, want onze communicatiemiddelen worden intensief gelezen en goed gewaardeerd. Om dat zo te houden toetsen we regelmatig of bijvoorbeeld onze wekelijkse nieuwsbrief nog relevant is en of de informatie op onze website logisch te vinden is. Dat is een continue cyclus die uitdagend blijft.

Hélène

Soms hoor ik ’s ochtends op de radio al waar ik die dag mee aan de slag zal gaan. Elke dag is het onderwijs wel in het nieuws. Dat is ook wat me zo boeit en bindt aan het werken bij de VO-raad. Dit is echt een plek in het hart van de actualiteit. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat bijna een miljoen leerlingen op school zitten en meer dan 100.000 medewerkers er werken. De VO-raad is echt een plek waar je het verschil kunt maken en invloed hebt. Je zit dicht bij het vuur. Zelf heb ik bij de VO-raad een dubbelfunctie: ik ben zowel senior beleidsadviseur als teamleider van het team Onderwijszaken.

Als beleidsadviseur houd ik de onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen en innovaties op mijn thema’s in de gaten. Dat betekent dat ik media actief volg, me informeer over de wet- en regelgeving (en de belemmeringen die scholen daarbij ervaren), bijeenkomsten beleg en bijwoon en dat ik overleg met de inspectie en het departement. Ik adviseer directie en bestuur van de VO-raad over wenselijk beleid en te ondernemen acties. Een actueel issue is de flexibilisering van het onderwijs en examinering. Het ‘one size fits all’-principe past minder goed bij de huidige generatie. Leerlingen willen uitgedaagd worden en verlangen eigentijds onderwijs. De VO-raad heeft een ambitieuze agenda die erop gericht is om voor scholen meer ruimte te realiseren om hiermee aan de slag te gaan. Je merkt dat veelomvattende ambities als deze ‘flexibiliseringsagenda’ een langere adem nodig hebben. Gelukkig zie ik steeds meer en vaker resultaat van onze inzet. En dat smaakt naar meer.

Als teamleider Onderwijszaken maak ik deel uit van een gevarieerd team van professionals: (senior)beleidsadviseurs, projectleiders en projectmedewerkers. We hebben ervoor gekozen om de twee hoofdtaken van de VO-raad; belangenbehartiging (de meer beleidsmatige kant) én sectorontwikkeling (waar ondersteunende programma’s voor de sector ontwikkeld en aangeboden worden) in één team onder te brengen. Zo zorgen we ervoor dat beleid en ontwikkeling in de praktijk hand in hand gaan.

Juliette

Tot enkele jaren geleden heb ik voornamelijk bij commerciële bedrijven gewerkt als management- of teamondersteuner. Stuk voor stuk mooie bedrijven, maar ik vond nergens echt mijn draai. Ik miste de maatschappelijke relevantie. Toen ik bij de VO-raad kwam werken, voelde ik vanaf dag een dat deze organisatie me wel goed lag en dat ik hier op mijn plaats was. Het werk is afwisselend, soms echt uitdagend en nooit saai. Mijn collega’s zijn mensen met hart voor hun vak.

Toen ik als projectsecretaresse aangenomen werd bij de VO-raad had ik weliswaar geen enkele werkervaring in de onderwijssector, maar vond het wel zeer interessant om te zien hoe het onderwijs is georganiseerd en hoe leerlingen worden voorbereid op hun rol in de samenleving. Ik vind het een interessante en belangrijke sector en het geeft veel voldoening om bij een organisatie te werken die zich inzet voor het onderwijs.

Het secretaresse-team bestaat uit tien secretaresses (vier beleids- en zes projectsecretaresses) en een leidinggevende. We vormen een hecht en professioneel team dat goed op elkaar is afgestemd, ieder met haar eigen kwaliteiten. We zijn allemaal erg dienstverlenend ingesteld en doen geen half werk. Bij grote drukte helpen wij elkaar, vele handen maken licht werk. We gaan 1x per jaar met het team op stap. Dat zijn altijd heel gezellige uitjes, waarbij praten over het werk – bij wijze van spreken – verboden is. In de twee projectteams die ik ondersteun is veel ruimte voor eigen inbreng, meedenken en eigen initiatieven. Als projectsecretaresse voel ik me echt een volwaardig lid van het projectteam.