Zorgen voor een zachte landing voor starters | VO-praat met Piety Runhaar

15 november 2022

In deze aflevering vertelt Piety Runhaar (universitair hoofddocent HRM in het onderwijs, Wageningen Universiteit) waarom goede begeleiding en goed HRM-beleid belangrijk zijn voor het aantrekken en behouden van starters in het onderwijs. Bekijk hieronder de video!

In de reeks VO-praat van de VO-academie vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector.

 

Aantrekken en behouden van starters: zorg voor goed HRM-beleid 

Op vrijdag voor de zomervakantie de startende leraar aannemen en de maandag na de zomervakantie verwachten dat hij of zij gereed is voor lesgeven”, is een veel gemaakte fout in het onderwijs volgens universitair hoofddocent Piety Runhaar. Mede daarom is goed HRM-beleid in de breedste zin van het woord belangrijk voor starters en scholen. Drie thema’s zijn hierbij aan de orde: het belang van HRM, wat het precies is en de rol van de leidinggevende. Die is tenslotte ook zelf ooit starter geweest. Met de kennis en ervaring van onderzoeken van BSL-trajecten schetst Runhaar waar scholen tegenaan lopen. Zorgen dat er meer dialoog is over de uitvoering van hrm-beleid in school en zorgen dat leidinggevenden voldoende kennis over hrm-beleid hebben, geeft starters een ‘zachtere landing’ in het onderwijs.
 

Over Piety Runhaar 

Studeerde sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht waarna ze haar loopbaan begon als trainer bij de Koninklijke Marechaussee. Daarna werkte Piety Runhaar 8 jaar bij KPC Groep als senior consultant waar ze scholen adviseerde over hrm-beleid, professionalisering en verandermanagement. In 2008 promoveerde ze aan de Universiteit Twente op het onderwerp ‘het bevorderen van de professionele ontwikkeling van docenten’. Inmiddels is ze ruim 14 jaar universitair hoofddocent aan respectievelijk Universiteit Twente en Wageningen Universiteit met als specialisatie hrm-beleid in onderwijs.