Geef jij leerlingen een (echte) stem in het beleid bij jullie op school? Wanneer leerlingen echt invloed hebben, versterkt dat hun communicatieve vaardigheden, zelfvertrouwen en burgerschapsvaardigheden. Ook heeft structurele leerlingparticipatie een positief effect op het schoolklimaat. Zo wordt er minder gepest, hebben leerlingen een betere discipline, is de sfeer in de klassen beter en er is meer draagvlak voor de schoolregels. 

Ben jij klaar om de rol van jouw leerlingen bij de ontwikkelingen op jouw school naar een hoger niveau te tillen? Kom dan op 16 september naar onze online inspiratiebijeenkomst ‘Leerlingen écht betrekken bij schoolontwikkeling, zo doe je dat!’ Laat je inspireren door voorbeelden uit de praktijk en krijg praktische tips voor jouw school. Je kunt je nu aanmelden

Wat kan je verwachten?

Voortgezet Leren neemt je in een korte presentatie mee in belangrijke verandervoorwaarden voor- en effecten van leerlingparticipatie. Twee scholen delen hun succesverhalen en geleerde lessen, en laten zien hoe zij leerlingen actief betrekken bij hun schoolontwikkelingen. Je gaat naar huis met praktische handvatten en inspiratie die je direct kunt toepassen binnen jouw eigen schoolcontext. 

Wat levert het op?

Tijdens deze inspiratiebijeenkomst:  

  • Kom je meer te weten over het effect van leerlingparticipatie op leerlingen, school en het leerklimaat;   
  • Vergroot je jouw kennis over de verschillende vormen van leerlingparticipatie en de randvoorwaarden die nodig zijn om leerlingparticipatie succesvol te laten zijn; 
  • Doe je inspiratie op door middel van twee praktijkvoorbeelden van scholen;   
  • Delen we handige documenten en instrumenten op het gebied van leerlingparticipatie.

 

Voor wie?

De bijeenkomst is voor schoolleiders en andere onderwijsprofessionals die meer willen weten over leerlingparticipatie en inspiratie zoeken over hoe ze dit op de eigen school kunnen aanpakken.  

Wil jij leerlingen betrekken bij schoolbeleid? Download de poster met een stappenplan waarmee je cyclisch aan de slag gaat met het betrekken van leerlingen.

 

 

Over de sprekers

  • Am Sleegers  
    Sinds drie jaar maakt het Stedelijk College Eindhoven serieus werk van leerlingparticipatie. Op initiatief van twee collega’s startte de school met een stevig leerlingparlement en sindsdien zet de school met vallen en opstaan elke keer weer stappen om de betrokkenheid- en inbreng van leerlingen te versterken en nog beter te benutten. Inmiddels is de school zover dat leerlingen bijna zelfsturend zijn en hun eigen commissies en vergaderingen organiseren. Waar eerst vooral vwo’ers uit de bovenbouw meededen, praten inmiddels ook leerlingen van vmbo 1 tot vwo 6 mee. In deze inspiratiebijeenkomst vertelt docent en mentor multicultural studies, social studies en big history, Am Sleegers van het Stedelijk college Eindhoven, waarom zij leerlingparticipatie zo waardevol vinden, en deelt het verhaal over hun zoektocht, en hun adviezen en tips. 
     
  • Grietje van Haren  
    Het Montessori College Nijmegen/Groesbeek zet een instrument in om leerlingen serieus mee te laten praten over onderwijsontwikkeling: leerlingarena's. In de school worden leerlingarena’s georganiseerd en geven leerlingen leraren daarmee waardevolle feedback over uiteenlopende onderwijs- en schoolthema’s. Docent economie en mede-begeleider van leerlingarena’s Grietje van Haren vertelt over haar ervaringen en geleerde lessen bij het organiseren van deze arena’s en hoe je deze een vaste plaats kunt geven in de school. 

 

Locatie

Deze online inspiratiebijeenkomst vindt plaats op 16 september van 15.30 tot 17.00 uur.  

De kosten

Deelname aan deze bijeenkomst is kosteloos.

Meedoen?

Meld je hier vóór 15 september aan.  

Vragen?

Heb je vragen over deze bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 – 23 24 880. 

Direct aanmelden