Regiobijeenkomst Noord 'Van werkdruk naar werkgeluk!'

  • Drachten

De komende bijeenkomsten van regio Noord staan in het teken van 'Aantrekkelijk werk in een aantrekkelijke sector'. Uit de onderwerpen die in een eerdere online meeting zijn aangedragen, bleek namelijk dat er met name op thema’s als werkdruk, werkplezier, professioneel leiderschap en personeelsbeleid behoefte is aan inspiratie en uitwisseling in de regio. Het regiobestuur Noord geeft hier graag gehoor aan. Op 30 november trappen we af met de bijeenkomst 'Van werkdruk van werkgeluk'.

Thema en programma

Met een structureel lerarentekort en een coronavirus dat nog steeds rondwaart, is het voor nagenoeg alle scholen alleen met veel kunst en vliegwerk mogelijk hun roosters in te vullen en te zorgen dat alle lessen worden gegeven. Het tekort aan leraren zorgt voor een hoge(re) druk op zittende leraren en minder tijd voor het goed kunnen voorbereiden van de lessen. Ook blijkt het steeds lastiger om vacatures van schoolleiders in te vullen. Een hoge ervaren werkdruk maakt het werk minder aantrekkelijk. En dat zorgt er weer voor dat het nog moeilijker wordt om op een toch al krappe arbeidsmarkt mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs én ze te behouden. Het is belangrijk om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Hoe zorgen we ervoor dat de onderwijssector een aantrekkelijke sector is om in te werken? Hoe komen we van werkdruk tot meer werkgeluk in de scholen?

Het programma van deze bijeenkomst ziet er als volgt uit:

15.00 uurInloop
15.30 uurWelkom door het regiobestuur en terugkoppeling vanuit de Adviesraad Schoolleiders
15.40 uurPlenaire inleiding door Marieke Koeslag-Kreunen en mogelijkheid voor het stellen van vragen

We hebben Mieke Koeslag-Kreunen bereid gevonden om ons in het plenaire deel mee te nemen in de factoren die bijdragen aan meer werkplezier in een schoolorganisatie. Mieke is lector 'Werken in Onderwijs' bij het Kenniscentrum 'Leren en Innoveren' van de Hogeschool Utrecht. Haar onderzoek focust op hoe onderwijsprofessionals in de volle breedte de beroepsgroep, hun onderwijsorganisaties en zichzelf kunnen (door)ontwikkelen. Hoe zorg je voor meer werkplezier? Welke elementen zijn hierin van belang? Wat kun je samen met HR aanpakken? Meer informatie over het lectoraat tref je aan via de webpagina 'Werken in Onderwijs' (website HU).​

16.00 uurPauze
17.00 uurWorkshops

Er is een ruim aanbod aan workshops. Enkele scholen uit de regio zijn bereid gevonden hun ervaringen te delen en in gesprek te gaan over het opleiden van nieuwe docenten, het binden én boeien van startende docenten en de vruchten van een vitaliteitsbeleid op school.

Workshop: Van hard werken krijg je geen burn-out

Janet Mulder van First-step

Werken in het onderwijs is hard werken. Men ervaart daardoor werkdruk en stress. Naast de vraag hoe je de werkdruk kunt verlagen is het misschien nog wel belangrijker om te weten hoe jij stress herkent, zowel bij jezelf als bij je medewerkers. En te weten wat je kunt doen om de stress te verlagen. Is stress eigenlijk slecht? Wat is het effect van stress en wat kun je als schoolleider doen in jouw organisatie in het voorkomen van en omgaan met stress? Wat is daarin belangrijk? Deze vragen staan centraal in de workshop.

Workshop: In 24 uur naar vitaal leiderschap en vitale medewerkers op jouw school

Daniel Schmidt, coördinator Singelland Vitaal en LO docent, Koos Telkamp, directeur Pim Mulier en Ewoud Stadman, directeur OSG Singelland

Persoonlijk welbevinden is de basis van elke productieve werknemer. Elke levensfase kent z'n eigen ontwikkelingen en uitdagingen. Hoe ga je daar als individu, maar ook als organisatie mee om? Onder de noemer ‘Duurzaam Leren, Leven en Werken’ zet Singelland Vitaal in samenwerking met Pim Mulier op Papendal een gezonde stap voorwaarts binnen de organisatie. Door middel van een 24 uurs scholing op Papendal worden de werknemers en leidinggevenden getriggerd om te kijken en leren van hun eigen leefstijl en te werken aan hun vitale leiderschap.

In een inspirerende en actieve workshop laten we je ervaren wat vitaal leiderschap, zelf verantwoordelijke medewerkers en 24 uur op Papendal met jouw school kan doen.

Workshop: Inductie als praktijkvraagstuk

Onno Oord, schoolopleider bij Dr. Nassau College

Veel scholen hebben het, anderen ontwikkelen het en de RUG onderzocht het. Inductie; beleid waarbij praktijk en theorie soms maar moeizaam samenkomen. Hierover gaan we met elkaar in gesprek. Daarbij maken we gebruik van elkaars kennis en ervaring en we gebruiken het vernieuwde Kwaliteitskader Samen Opleiden en Inductie. In deze workshop is veel ruimte voor gesprek, komt sommige inhoud met een knipoog op tafel en verkennen we perspectieven, ook die van elkaar.

Workshop: Talentgericht werken: een schoolvoorbeeld

Mirjam Buma en Thies de Jong, schoolopleiders van csg Bogerman

Mirjam Buma en Thies de Jong werken als schoolopleiders bij csg Bogerman én maken als school onderdeel uit van Frosk (Fryske Opliedingsskoalle). Bij Frosk staan de 'klik' en 'Talentgericht opleiden' hoog in het vaandel. Zij vertalen deze talentgerichte visie naar onze onderwijspraktijk en begeleidingsstructuur. Wat betekent dit voor de school als organisatie? Wat betekent dit voor de begeleidingsstructuur en de invulling van onze bijeenkomsten?

Vanuit ons perspectief als schoolopleiders nemen zij jullie mee langs een aantal schoolvoorbeelden. Welk talent nemen jullie mee?

Interactieve lezing: ‘Laat je niet gek maken’, de voldoende filosofie als alternatief

Chris Rooijakkers van de Voldoende filosofie

Nergens wordt de race naar succes en geluk zo zichtbaar als in onze verhouding tot het werk. We hebben nooit voldoende en we kunnen nooit voldoen. Daardoor raken we verwijderd van onszelf. Dat moet anders. En dat kán anders. De Voldoende-filosofie biedt een alternatief denkkader voor wie wil ontsnappen aan de ratrace naar succes en geluk. Het neemt onze directe ervaring als vertrekpunt voor ons denken. In plaats van onze gevoelens van alledag met voeten te treden, niet serieus te nemen, achteloos te negeren of onbenut te laten, kunnen we ze leren inzetten.
Pas als we wezenlijk anders gaan denken gaan we wezenlijk anders doen. In deze interactieve lezing neemt Chris Rooijakkers je mee in een nieuw perspectief op de betekenis van ‘goed werk’. Wat betekent dat voor ons in het VO en wat vraagt dat van het leiderschap?

Bij aankomst op de bijeenkomst kan een keuze worden gemaakt uit het aanbod.

18.20 uurActuele ontwikkelingen door Henk Hagoort

VO-raad voorzitter Henk Hagoort gaat in op enkele actuele ontwikkelingen in de sector. Hij wil zich graag laten leiden door enerzijds de actualiteiten en urgente landelijke thema’s en anderzijds de vragen die er in de regio leven.

Vanaf 19.00 uurGezamenlijke maaltijd

Praktische informatie

Aanmelden

Aanmelden voor deze bijeenkomst is mogelijk tot en met 28 november 2022. Na inschrijving ontvang je een week van tevoren een bevestiging.