Kom op 18 juni naar het slotsymposium van het Steunpunt Passend Onderwijs en leer van de lessen die de afgelopen jaren zijn geleerd uit een beleids- en praktijkonderzoek naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen (regulier/speciaal). Dit vijf jaar durend onderzoek heeft inzichten opgeleverd op het niveau van beleid, cultuur en praktijk.

Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Ontdek tijdens het symposium wat de gevolgen zijn van gemengde groepen van speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs, het werken met symbiose in het vso-vo en nog veel meer.

Christy Tenback legt uit: “Wat we wilden weten in het praktijkonderzoek is wat het mengen van groepen betekent voor leerlingen, ouders en leraren. Wat zijn bevorderende en belemmerende factoren? Wat zijn gevolgen? En dan gaat het enerzijds om leerresultaten, maar anderzijds ook om welbevinden en het zelfbeeld bij leerlingen en de tevredenheid bij ouders en leraren over gemengde groepen.”

Interactieve sessies

Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten uit het landelijke onderzoek kun je deelnemen aan twee interactieve sessierondes, waarbij scholen hun kennis en inzichten delen die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan in het toewerken naar geïntegreerd onderwijs.

Praktische informatie

  • Datum en tijd: 18 juni 2024, van 13.30 - 16.30 uur, aansluitend borrel
  • Locatie: De Observant in Amersfoort
  • Voor wie: deelnemende scholen aan de beleidsonderzoeken tranche 1 tot en met nu, deelnemende scholen praktijkonderzoek tranche 1, controlescholen, scholen die belangstelling hebben voor de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’, samenwerkingsverbanden, gemeenten
  • Kosten: Geen

 

Aanmelden

Direct aanmelden