Start leergang Peoplemanagement

  • Utrecht

Goed onderwijs vraagt om leraren die bekwaam en gemotiveerd zijn. Tijdens de leergang Peoplemanagement leer je hoe jij daar als leidinggevende een essentiële bijdrage aan levert. Hoe stimuleer je professioneel gedrag bij leraren en lerarenteams? Hoe voer je het goede én doorlopende gesprek met medewerkers aan wie je leidinggeeft? En welke ruimte neem jij om een goede leidinggevende te zijn?

Programma

Een goede peoplemanager heeft oog voor de behoeften en drijfveren van zijn medewerkers, maar weet ook onderwijskundige en organisatiedoelstellingen te realiseren. Het programma bestaat uit vijf inhoudelijke modules en een afsluitende sessie. De volgende onderwerpen komen in deze modules aan bod:

Tijdens de laatste sessie presenteren deelnemers hun plan om peoplemanagement binnen de school te versterken. Het is de bedoeling dat de eindverantwoordelijk schoolleider hierbij ook aanwezig is.

‘Personeelsbeleid krijgt niet alleen vorm op de HR-afdeling, maar juist ook in de interactie tussen medewerkers en hun leidinggevende’ – Prof. dr. Eva Knies

Voor wie?

Deze leergang is voor teamleiders die gesprekken voeren met leraren in de gesprekscyclus en minimaal twee jaar ervaring hebben als teamleider. Het is de bedoeling dat je betrokken bent bij de strategische beleidsontwikkeling van de school en/of van een afdeling en daar (gedeelde) verantwoordelijkheid voor draagt.

Om ervoor te zorgen dat het geleerde goed in de praktijk gebracht kan worden, is inschrijving alleen mogelijk met twee of drie deelnemers per school.

Wat levert het op?

Na deelname aan deze leergang:

Docenten

Prof. dr. Eva Knies, hoogleraar SHRM (Universiteit Utrecht)
Dr. Jasmijn van Harten, universitair docent (Universiteit Utrecht)

Wat kan je verwachten?

Peerbegeleiding

Tijdens deze leergang werk je samen met de deelnemende collega’s van jouw school aan een eigen ontwikkelvraag. Jullie worden gekoppeld aan collega’s van een andere school en fungeren als ‘critical friend’ voor elkaar. Tijdens het traject denken jullie op verschillende momenten met elkaar mee over de ontwikkelvraag van jullie school, en die van de andere school.

Waar en wanneer?

De bijeenkomsten op 7 november, 25 november en 20 januari vinden plaats bij de VO-raad in Utrecht. De bijeenkomsten op 16 en 17 december zijn in de regio Utrecht. De locatie van de laatste bijeenkomst wordt later bekend.

Kosten

De deelnemersbijdrage is € 950 (exclusief btw) per persoon.

De tweedaagse op 16 en 17 december is op een locatie met overnachtingsmogelijkheden die op eigen initiatief bij te boeken zijn.

Meedoen?

Meld je aan voor de leergang Peoplemanagement. Om ervoor te zorgen dat het geleerde goed in de praktijk gebracht kan worden, is inschrijving alleen mogelijk met twee of drie deelnemers per school. Wil je alleen deelnemen? Neem dan contact op over de mogelijkheden.

Let op! Er zijn maximaal 25 plekken beschikbaar. Toelating vindt plaats op volgorde van inschrijving en op basis van een telefonische intake. Nadat alle deelnemende collega’s zich hebben aangemeld, wordt de telefonische intake per persoon ingepland.

Vragen?

Heeft u vragen over het ontwikkeltraject? Stuur dan een e-mail naar voortgezetleren@vo-raad.nl of bel 030 232 48 80.

Ervaring van deelnemers

“Het fijne aan dit ontwikkeltraject vond ik dat je niet alleen leerde van een aantal experts op dit gebied, maar dat er ook gelegenheid was om met collega’s van je eigen school stappen te zetten. Daarnaast was er ruimte voor intervisie met collega’s van andere scholen. De inzet van een trainingsacteur was naast een beetje spannend ook enorm leerzaam.”

“Ik was heel erg overtuigd in deze cursus door het goede materiaal dat behandeld werd. De aangeboden modellen boden ons goede handvatten om personeelsbeleid in onze school te onderzoeken. Deze leergang bood bovendien veel afwisseling in werkvormen. Ik heb veel inspiratie opgedaan in deze leergang.”

“In het traject Peoplemanagement vond ik het vooral heel waardevol om met zowel directe collega’s, als met collega’s van andere scholen te reflecteren op onze rol als middenmanager. De ondersteuning vanuit wetenschappelijk onderzoek heeft ons bovendien gesterkt in de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt.”