10 jaar opleidingsscholen: Parels uit de praktijk

07 december 2016

EduLabs, teamteaching, leren solliciteren; iedere opleidingsschool ontwikkelt een eigen innovatieve werkwijze die bijdraagt aan het in de praktijk opleiden en begeleiden van leraren. In de publicatie Samen leraren opleiden - Parels uit de praktijk geeft het Steunpunt opleidingsscholen, samen met de ADEF Adviescommissie Opleiden in de school, een kijkje in de keuken bij zeventien vo-opleidingsscholen. De publicatie is bedoeld om te inspireren, reflecteren en te laten zien welke waardevolle tools opleidingsscholen de afgelopen jaren hebben ontwikkeld.

Begin december werd de publicatie tijdens de werkbijeenkomst van het Steunpunt in Utrecht gepresenteerd. Dertien opleidingsscholen deelden hun parels uit de praktijk met collega’s van andere scholen. “De waarde van opleidingsscholen zit in de structuur van het samen leren.” zegt Jo Gardeniers, coördinator werkplekleren van de Academische Opleidingsschool Limburg. Het levert beter voorbereide docenten op, die makkelijk opstappen in het docentenvak.” Johan Strijbis, instituutscoördinator Opleiden in de School bij de Reformatorische Academische Opleidingsschool, is het daarmee eens: “Opleidingsscholen zijn maatwerk. Je kan inspelen op de behoefte van studenten en de verbinding leggen tussen theorie en praktijk. Daardoor raken studenten snel vertrouwd met de werkplek en voelen zij zich onderdeel van het docententeam. Dat geeft zelfvertrouwen.”

De ADEF Adviescommissie Samen opleiden en het Steunpunt opleidingsscholen VO zien de publicatie als een begin. In 2017 gaan zij door het met ophalen van innovatieve werkwijzen. Benieuwd geworden? Download de publicatie. Een gedrukte versie van de publicatie opvragen kan ook. Stuur dan een e-mail naar
platformsamenopleiden@vo-raad.nl.