27 projecten van start binnen Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting

Binnen het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting (IPOHV) is bekend welke 27 bouwprojecten een toekenning krijgen. Deze projecten gaan de komende jaren letterlijk bouwend leren hoe scholen in het primair en voortgezet onderwijs sneller, beter en kostenefficiënter kunnen worden vernieuwd of gerenoveerd.

Het programma, een initiatief van de PO-Raad, VO-raad, Ruimte-OK, het ministerie van OCW en de VNG, is opgezet om kennis en innovatie in de onderwijshuisvesting te versnellen. In totaal werden 92 aanvragen ingediend, wat laat zien hoe groot de behoefte in het veld is om werk te maken van toekomstbestendige schoolgebouwen.

Sector neemt verantwoordelijkheid, nu de politiek

Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad: “We zien bij schoolbesturen en gemeenten een enorme bereidheid om te vernieuwen. Maar het tempo waarin dat nu kan, is niet toereikend om alle leerlingen en leraren te voorzien van een goed gebouw. Dit programma laat zien dat de sector zelf verantwoordelijkheid neemt, maar het is ook een signaal aan de politiek dat structurele investeringen onmisbaar zijn.”

Waarom dit programma hard nodig is

De vernieuwing van schoolgebouwen stokt al tientallen jaren door tekortschietende bekostiging, oplopende bouwkosten en andere grote opgaven waar gemeenten zich ook voor gesteld zien. Meer dan de helft van de schoolgebouwen in Nederland is verouderd, met gevolgen voor de werkomgeving voor het personeel en het welzijn, de leerprestaties en kansengelijkheid van leerlingen. Met het IPOHV kunnen scholen en gemeenten nu experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking, ontwerp, aanbesteding en uitvoering.

Hoewel het programma substantieel geld beschikbaar stelt bovenop het regulier bouwbudget, is dit in verhouding tot de landelijke opgave nog altijd een druppel op een gloeiende plaat. Er is jaarlijks 1,3 miljard euro extra nodig om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en te voldoen aan de (klimaat)ambities van 2050.

Leren voor de hele sector

De lessen uit de 27 projecten komen niet alleen ten goede aan de deelnemende scholen, maar aan de hele sector. Via een Community of Practice deelt het IPOHV wat werkt — en wat niet. Van innovatieve contractvormen tot circulair ontwerpen, van snellere vergunningsprocedures tot modulaire renovaties: alle kennis die bijdraagt aan slimme, duurzame en kostenefficiënte oplossingen wordt breed beschikbaar gemaakt.

Zo ontstaat een lerend netwerk van scholen, gemeenten, adviseurs en bouwpartijen dat samen werkt aan een toekomst waarin iedere leerling onderwijs volgt in een onderwijsadaptief, gezond, inclusief en duurzaam gebouw, dat bovendien betaalbaar is in de exploitatie.

Een oproep aan politiek en sector

De PO-Raad en VO-raad roepen het kabinet en de Tweede Kamer op om de onderwijshuisvestingsopgave prioriteit te geven in de investeringsagenda’s voor klimaat, onderwijs en volkshuisvesting. Investeren in goede schoolgebouwen is investeren in gelijke kansen, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid, leefbaarheid, innovatie en toekomstbestendige groei — thema’s die voor alle grote politieke partijen relevant zijn.

“Goede huisvesting is een voorwaarde voor goed onderwijs,” zegt Annet Dries, vicevoorzitter van de PO-Raad. “Schoolorganisaties willen hun leerlingen een gezonde, inclusieve en inspirerende leeromgeving bieden. Met dit programma zetten we als sector een belangrijke stap vooruit, nu is het aan de politiek om structureel voldoende te investeren, zodat we deze leeromgevingen voor elk kind kunnen realiseren.”

Meer weten of aansluiten bij de Community of Practice? Bezoek www.ipohv.nl