Universiteiten vernieuwen lerarenopleidingen

10 januari 2016

De universitaire opleidingen tot leraar in het vo worden vanaf het studiejaar 2016-2017 vernieuwd. Minister Bussemaker heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat ze de plannen van de VSNU hiertoe omarmt. Deze plannen houden onder meer in dat er een tweejarige educatieve masteropleiding komt, waarin meer ruimte is voor het opdoen van praktijkervaring.

De tweejarige educatieve masteropleiding komt in de plaats van de huidige éénjarige educatieve master en wordt de hoofdroute naar het academisch geschoold leraarschap. Binnen de tweejarige master ronden studenten hun vak (wiskunde, Duits etc.) op academisch niveau af, en leren ze tegelijkertijd in de praktijk om hun vak te doceren aan leerlingen. De vakmaster en educatieve master worden als het ware in elkaar geschoven.   

Studenten hoeven zo niet langer twee scripties te schrijven, waardoor meer ruimte vrijkomt binnen het opleidingsprogramma om aandacht te besteden aan pedagogische en didactische vaardigheden, en om praktijkervaring op te doen op scholen. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan veelgehoorde kritiek van studenten dat de nadruk binnen de huidige lerarenopleiding (te) sterk op theorie en onderzoek ligt en dat ze te weinig meekrijgen over lesgeven in de praktijk en vakdidactiek: hoe kan je kennis overbrengen, leerlingen motiveren, orde houden etc.? 

Postgraduate lerarenopleiding

Naast de tweejarige educatieve master komt er een pilot met academische postgraduate lerarenopleidingen, voor mensen met een vakmasteropleiding die niet meteen de keuze voor het onderwijs hebben gemaakt. Via deze flexibele en modulaire postgraduate-trajecten kunnen zij binnen een jaar hun eerstegraadsbevoegdheid halen.

Meer academisch geschoolde leraren voor het vo

De VO-raad staat positief tegenover de vernieuwingen. De verwachting is dat de nieuwe tweejarige educatieve masteropleiding aankomend leraren beter voorbereidt op de beroepspraktijk en de lerarenopleiding aantrekkelijker maakt, waardoor meer studenten hiervoor zullen kiezen. De postgraduate opleiding maakt het daarnaast eenvoudiger en aantrekkelijker om als academicus op een later moment alsnog een lerarenopleiding te gaan volgen. Dit alles zorgt er uiteindelijk voor dat er meer en beter gekwalificeerde academische leraren voor het vo beschikbaar komen en blijven, een belangrijke afspraak uit het sectorakkoord vo.

Download de brief van minister Bussemaker over de universitaire lerarenopleidingen. Zie daarnaast het Actieplan Lerarenagenda van de VSNU uit 2013; de nu aangekondigde maatregelen zijn hier een uitwerking van.