Janine Mommers nieuwe programmamanager VO-academie

13 december 2022

Janine Mommers (46) is door de VO-raad per 1 december 2022 benoemd tot programmamanager VO-academie. Zij volgt daarmee Leonie Schouten op. Janine Mommers was binnen de VO-academie projectleider 'Leertrajecten schoolleiders en bestuurders'. Die functie zal ze nog blijven vervullen tot er een nieuwe projectleider gevonden is. We interviewden Janine over haar ambities en wat haar drijft als het gaat om het voortgezet onderwijs en de professionalisering van schoolleiders en bestuurders.

Na haar studie Algemene Letteren aan de Universiteit Tilburg was Janine Mommers 17 jaar lang docent en personeelscoach in het vo in de regio Waalwijk. Dit combineerde ze in 2014 met de functie 'onderzoeker en ontwikkelaar (digitale) werkvormen professionele identiteitsontwikkeling' aan de Technische Universiteit Eindhoven, waarna ze in 2018 projectleider bij de VO-academie werd. Haar werkzaamheden voor de VO-academie combineert ze met een promotieonderzoek aan de Wageningen University over de professionele identiteit van schoolleiders.

Ik heb er onwijs veel zin in. Het voelt als een mooie kans om de VO-academie verder te ontwikkelen en te innoveren. Krachtige professionalisering voor schoolleiders en bestuurders is niet alleen mijn passie, maar is ook in het belang voor de kwaliteit van de vo-sector en het voortgezet onderwijs”.

Welke ambitie heb je voor de VO-academie als de nieuwe programmamanager?  

“De VO-academie kan een mooie rol vervullen in het creëren van kwalitatief sterke en innovatieve professionalisering voor schoolleiders en bestuurders. Onderzoek naar effectiviteit in professionalisering en leren ligt aan de basis van het ontwerpen en ontwikkelen van onze trajecten. Daarbij sluiten we aan bij actuele maatschappelijke en sectorale thema’s en ontsluiten we nieuwe leervormen. Op die manier creëren we professionalisering die past bij de behoefte aan leren en reflecteren van de sector. Dit doen we samen met schoolleiders en bestuurders, en bijvoorbeeld ook met huisacademies.”  
 

Waarin uit zich de passie voor het vo en het ontwikkelen van professionalisering van schoolleiders en bestuurders en hoe is dat zo ontstaan? 

“Als docent en ook als personeelscoach in de school was ik al gefascineerd door het moment dat een leerling of docent geraakt wordt en tot leren komt. Zelf heb ik ook ervaren dat krijgen van inzicht in jezelf en vervolgens leren in je werk niet altijd makkelijk is, maar je je enorm verder kan helpen. Het kan echt inspireren en als je samen met anderen je ervaringen kunt delen dan voel je je ook nog gesteund en versterkt in het leren van je dilemma’s. Dat geeft je zelfvertrouwen en als je weet wat je wilt kan je in je werk ook zelf meer de regie nemen."
 

Wat vind je belangrijk om te zorgen dat de kwaliteit in het vo beter wordt en hoe gaat de VO-academie daarin bijdragen? 

“Er wordt op dit moment veel gevraagd van leiders in onze sector. Samenwerkingen tussen scholen worden complexer, er wordt kritischer gekeken naar leiders in het onderwijs en er wordt veel verwacht van het regionaal samenwerken, en het zorgen voor continu goed onderwijs voor alle leerlingen. Als schoolleider en bestuurder moet je dus aan heel veel verwachtingen voldoen! Veel hangt af van jouw functioneren. Goed kunnen verantwoorden hoort ook daarbij. Schoolleiders en bestuurders moeten daarom bij de VO-academie aanbod kunnen terugvinden, dat goed aansluit bij de uitdagingen waar ze voor staan en hen de mogelijkheid biedt om elkaar te vinden. De VO-academie streeft er dus naar in te spelen op wat er leeft in de sector. Tegelijk krachtige professionalisering aanbieden die niet alleen kennis ontsluit, maar ook een netwerk biedt om gezamenlijk te leren op belangrijke thema’s, innovaties en van dilemma’s.”