Bijna 60 scholen starten pilot onderwijstijd tweede jaar
Er zijn bijna 60 scholen in het voortgezet onderwijs gestart met hun pilot onderwijstijd. Dit is het tweede jaar dat de pilot mogelijk is waarbij scholen de onderwijstijd kunnen aanpassen door bijvoorbeeld de lesuren te verkorten, of deze uren in te wisselen voor maatwerk of door het curriculum aan te passen. Van een aantal pilotscholen die vorig schooljaar zijn gestart, zijn de praktijkverhalen al uitgewerkt:

Vertrouwen staat centraal: minder verplichte onderwijstijd bij het Haags Montessori Lyceum
Bij het Haags Montessori Lyceum waren ze begonnen met het aanbieden van keuzelessen. Binnen die tijd mogen leerlingen zelf kiezen voor welke vakken zij extra begeleiding zouden willen. De pilot Onderwijstijd heeft het Haags Montessori Lyceum aangegrepen om hier nog een stap verder in te gaan.
Onderwijstijd verminderen: “Laat de keuze aan de vaksecties”
Simon Vellinga, conrector formatie en financiën, Nan Botting, rector, en Eduard Jansen, Aardrijkskundeleraar, bij het Keizer Karel College vertellen over hun aanpak van het verminderen van onderwijstijd.
Professionele dialoog om wet onderwijstijd optimaal in te vullen
De wet onderwijstijd biedt tal van kansen om het onderwijs op korte en lange termijn anders in te richten. Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) koos ervoor om per regio van gedachten te wisselen met leerlingen, ouders en medewerkers over de mogelijkheden van de nieuwe wet.
Dialoog over onderwijstijd bij het Rythovius College
Het Rythovius College testte met een pilot-bijeenkomst de mogelijkheid om met ouders en leerlingen van gedachten te wisselen over de onderwijstijd. “Leerlingen en ouders kwamen met goede ideeën voor de korte en lange termijn”, vertelt rector Frans Claassens.
Vernieuwing van onderwijs door benutten meer ruimte en tijd
Het Vathorst College gebruikt de ruimte in de wet op Onderwijstijd om te experimenteren met het tegelijkertijd inroosteren van meerdere vakken die een leerling volgt. Vertrouwen, ruimte en autonomie voor zowel docenten als leerlingen lag hieraan ten grondslag.
“We hebben echt een vlucht naar voren gemaakt”
Het Goois Lyceum uit Bussum maakt al sinds 2015 tien dagen per jaar vrij voor de ontwikkeling, verbreding en verdieping van haar onderwijs. Daarmee loopt het lyceum vooruit op de ontwikkeltijd die in de CAO-VO is afgesproken.
Pilot onderwijstijd en begeleiding
In een tweejarige pilot krijgen scholen vanaf schooljaar 2024/2025 de ruimte om uit te zoeken wat het betekent om binnen de wettelijke kaders minder lesuren aan te bieden aan leerlingen, en in plaats daarvan meer uren te besteden aan lesvoorbereiding en/of ontwikkeltijd voor leraren. De pilot, een initiatief van het ministerie van OCW, de onderwijsbonden en de VO-raad, moet uitwijzen of een herziene balans scholen meer ruimte biedt om te werken aan de kwaliteit van lessen en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.
Alle deelnemende pilotscholen kunnen van 1801 jeugd & onderwijsadvies maatwerkbegeleiding krijgen. Met behulp van constructieve afstemming en achterwaarts ontwerpen, werpen ze een kritische blik op het huidige onderwijs en ontwikkelen ze dit door. Uiteraard passend bij de onderwijsvisie van de school. Zoals een deelnemende school constateerde: “oh, wat fijn dat er zoveel meer mogelijk blijkt dan we dachten!”.