Daling aantal mediatheken in het vo

Volwaardige mediatheken met een goed opgeleide mediathecaris worden steeds zeldzamer in het voortgezet onderwijs, met name in het vmbo. Het aantal mediatheken neemt af (van 561 in 2019 naar 427 in 2022), de beroepsgroep vergrijst en veel mediathecarissen zijn niet of beperkt opgeleid voor hun functie. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting Lezen, de Beroepsvereniging van Mediathecarissen in het Onderwijs (BMO) en de Koninklijke Bibliotheek. In het onderzoeksrapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan om het tij te keren.

Mediatheken en mediathecarissen kunnen binnen de school een grote rol van betekenis spelen op het gebied van leesbevordering en digitale geletterdheid, zo wordt in het onderzoeksrapport onderstreept. Scholen waar een mediatheek aanwezig is, zijn hier ook grotendeels tevreden over. Voor het onderzoek bevraagde mediathecarissen en schoolleiders geven hun mediatheek gemiddeld respectievelijk een 7,7 en een 7,5. Ze waarderen vooral de actuele en uitgebreide boekencollectie, de mooie, rustige ruimte en de toegankelijkheid voor leerlingen.

Tegelijkertijd wordt ook aangegeven dat de kwaliteit van de mediatheken en het mediatheekwerk verder kan worden versterkt. Daarnaast groeit zoals genoemd het aantal scholen die geen mediatheek (meer) hebben. Redenen die daarvoor in het onderzoek worden genoemd zijn: ruimtegebrek, de kosten, het al hebben van een samenwerking met een bibliotheek of dat men de meerwaarde ervan niet inziet.

Investeren in mediatheken

Om het aantal mediatheken, alsook de kwaliteit van het mediatheekwerk te doen stijgen, doen de onderzoekers een aantal aanbevelingen richting de opdrachtgevers van het onderzoek en/of scholen.

Vergroten aantal mediatheken:


Vergroten kwaliteit:

In het onderzoek worden daarnaast ook factoren op een rij gezet die bijdragen aan een kwalitatief goede mediatheek, zoals: zichtbaarheid, een proactieve mediathecaris en een betrokken sectie Nederlands.

Masterplan basisvaardigheden: Bibliotheek op school
Vanuit het ‘Masterplan basisvaardigheden’ van het kabinet komt 74 miljoen euro beschikbaar voor de versterking van de impulsregeling ‘Bibliotheek op school.’ Met deze regeling kunnen scholen de komende drie jaar in samenwerking met lokale bibliotheken mediatheken openen op locaties voor het praktijkonderwijs en het vmbo, waar mediatheken doorgaans ontbreken.

Webinar

Op 23 mei gaat onderzoeker Marleen Kieft nader in op de resultaten van het onderzoek tijdens een webinar. Ook is er tijdens dit webinar een panelgesprek over de aanbevelingen en ambities. Zodra meer informatie over het webinar beschikbaar is, vind je dit terug op deze pagina en in de VO-raad nieuwsbrief.

Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Zie ook de Kwaliteitswaaier Effectief Leesonderwijs en het visiestuk van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, voor meer informatie over het belang van effectief leesonderwijs en de beschikbaarheid van een boekencollectie voor leerlingen.