Doorbraakproject voor meer maatwerk met ICT: de resultaten

06 februari 2018

De afgelopen vier jaar heeft het Doorbraakproject Onderwijs & ICT zich ervoor ingezet om meer maatwerk met behulp van ICT op scholen mogelijk te maken. Hierbij zijn diverse doorbraken gerealiseerd die scholen blijvend kunnen helpen hun ambities op dit vlak waar te maken. Alle opbrengsten van het project zijn nu gebundeld in een publicatie van Kennisnet.

Het Doorbraakproject – dat eind 2017 werd beëindigd – was een samenwerkingsverband van de ministeries van EZ en OCW en de VO-raad en PO-Raad, met Kennisnet als penvoerder. Doel was om een doorbraak te creëren op het vlak van maatwerk met ICT: het moest makkelijker worden voor scholen om ICT-producten en -diensten op een effectievere manier en op grotere schaal in te zetten om hun leerlingen maatwerk te bieden. Om dit te bereiken werden scholen onder meer ondersteund bij het maken van gefundeerde keuzes over de in te zetten producten en diensten. Op landelijk niveau maakte het project zich sterk voor het creëren van de juiste randvoorwaarden en het wegnemen van belemmeringen, zodat scholen de gewenste diensten en producten ook op een goede manier kunnen invoeren en gebruiken. Hierbij is een aantal doorbraken gerealiseerd. Zo is:

Een inkoopcoöperatie opgericht
Belangrijke drempels voor scholen bij het aanschaffen en implementeren van ICT-producten en -diensten zijn onder meer: onduidelijkheid over de eigen behoeften, gebrek aan kennis over welk digitaal lesmateriaal beschikbaar is en wat werkt, gebrek aan goed, betaalbaar digitaal lesmateriaal en gebrek aan kennis over het goed organiseren van de informatiebeveiliging. Om deze drempels weg te nemen is de inkoopcoöperatie SIVON (Samen Inkopen Voor Onderwijs Nederland) opgericht. Binnen SIVON formuleren schoolbesturen uit het po en vo samen de vraagbehoefte, worden diensten samen georganiseerd en ingekocht (wat ook zorgt voor een betere prijs-kwaliteitverhouding) en wordt kennis en ervaring uitgewisseld over ICT, informatiebeveiliging en privacy. 

Binnen Leerlabs ervaring opgedaan met maatwerk met ICT
Om de kennis over ICT-toepassingen voor meer maatwerk te vergroten en scholen hier ervaring mee op te laten doen, zijn in het kader van het project Leerling 2020 (onderdeel van het Doorbraakproject) Leerlabs opgezet. Binnen deze Leerlabs zijn leraren van ruim 200 vo-scholen aan de slag gegaan met een eigen vraagstuk rondom ‘maatwerk met behulp van ICT’. De opbrengsten en ervaringen worden gedeeld op leerling2020.nl.

Een onderwijsinnovatie-etalage gecreëerd 
Binnen het Doorbraakproject is ook een digitale onderwijsinnovatie-etalage opgezet. Scholen vinden hier een overzicht van het beschikbare digitale lesmateriaal en de mogelijkheden ervan.

Een privacyconvenant gesloten en aanpak IBP ontwikkeld
Om scholen te ondersteunen bij het goed organiseren van de informatiebeveiliging en privacy, hebben de sectorraden, leveranciers van school- en leerlingadministratiesystemen en aanbieders en distributeurs van digitaal lesmateriaal een privacyconvenant gesloten. In dit convenant zijn afspraken vastgelegd over hoe scholen en de private partijen omgaan met persoonsgegevens van leerlingen.

Ook is een IBP-aanpak (Informatiebeveiliging en Privacy) ontwikkeld om scholen te ondersteunen op dit vlak. Verder is een nummervoorziening gecreëerd, waarbij elke leerling een persoonlijk anoniem identificatienummer krijgt. Scholen kunnen bij de aanschaf en het gebruik van digitaal lesmateriaal dit nummer in plaats van persoonsgegevens uitwisselen met leveranciers, en zo de privacy van hun leerlingen borgen.

Alle resultaten Doorbraakproject gebundeld  

Om een overzicht te bieden van wat is bereikt en de opbrengsten (diensten, tools, ervaringen) ook in de toekomst beschikbaar te houden voor scholen, heeft Kennisnet alle resultaten van het project gebundeld in een publicatie ‘Doorbraakproject Onderwijs & ICT’. 

Download de publicatie 'Doorbraakproject Onderwijs & ICT'