Het versterken van Samen Opleiden in de onderwijsregio’s: wat leren we van case studies?

Hoe kan Samen Opleiden worden behouden en verder worden verbeterd binnen de onderwijsregio’s? Hoe kan het de regionale aanpak van de personeelstekorten in het onderwijs versterken? En wat vraagt dit alles van het bestuurlijk regionaal handelen en leiderschap? Om hier meer inzicht in te krijgen, hebben het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en de VO-raad drie onderwijsregio’s met hun partnerschappen Samen Opleiden gevolgd in de vorm van een case study. Het doel van deze case study is om hier landelijk van te leren.

De onderwijsregio’s hebben de opdracht gekregen om bij de aanpak van het onderwijspersoneelstekort in hun regio toe te werken naar 'het opleiden van alle aanstaande leraren via het concept van Samen Opleiden'. Samen Opleiden is immers een belangrijke bouwsteen voor het aantrekken, ontwikkelen en behouden van leraren.

In de case studies wordt ingegaan op de ontwikkelingen in de betreffende onderwijsregio’s en hun partnerschappen en hoe zij samenwerken om het Samen Opleiden te versterken binnen de regio. Hierbij is gekeken naar: