Hoofdlijnenakkoord nieuw kabinet: weinig prioriteit voor onderwijs

Er komt een Herstelplan Kwaliteit Onderwijs, staat in het Hoofdlijnenakkoord voor het nieuw te vormen kabinet. Dit voornemen sluit aan op het pleidooi van sociale partners in het funderend onderwijs voor een samenhangend plan over meerdere kabinetsperioden heen, met als hoofddoel het vak van leraren en schoolleiders aantrekkelijker te maken. De aanpak van het lerarentekort, het verbeteren van de basisvaardigheden en het vergroten van de kansengelijkheid in het onderwijs zijn wat betreft de VO-raad ankerpunten bij de gezamenlijke uitwerking van een dergelijk plan.

Andere belangrijke voornemens uit het Hoofdlijnenakkoord zijn:


Ambitie spat er niet vanaf

Goed onderwijs voor alle leerlingen wordt door vrijwel alle partijen in de Tweede Kamer en in de samenleving gezien als belangrijk fundament voor onze toekomst. Desondanks lijkt onderwijs voor de formerende partijen niet de hoogste prioriteit te hebben; de ambities spatten er op dit terrein niet vanaf in het Hoofdlijnenakkoord. De VO-raad betreurt het dat het komende kabinet voornemens is te bezuinigen op het onderwijs en niet alle middelen die het vorige kabinet in het onderwijs heeft geïnvesteerd structureel maakt. Bovendien ontbreken de broodnodige investeringen in onderwijshuisvesting.

Inperken professionele ruimte?

Het Hoofdlijnenakkoord roept vragen op over een aantal zaken:

De voornemens in het Hoofdlijnenakkoord zijn in algemene bewoordingen geformuleerd. Dit biedt zowel kansen als risico’s. Veel hangt af van de concrete uitwerking in een samenhangend plan. Het is belangrijk dat de nieuwe minister deze uitwerking maakt in samenspraak met het onderwijsveld en kiest voor een langetermijnaanpak.