Inspectie: Meer aandacht nodig voor gedrag personeel in (sociaal) veiligheidsbeleid
28 mei 2025
De inspectie voerde de afgelopen periode een verdiepend onderzoek uit naar de meldingen over (sociaal) onveilige situaties op 21 scholen in het po en v(s)o. Aanleiding is de toename van het aantal meldingen die zij de afgelopen jaren waarnemen en specifiek de toename van het aantal meldingen waarbij een met taken belast persoon (personeel) is betrokken. Uit het onderzoek blijkt dat alle scholen en besturen veiligheid belangrijk vinden en hier beleid op voeren. Hierbij is er volgens de inspectie echter nog een aantal aandachtpunten:
Vindbaarheid veiligheidsbeleid
Het (sociale) veiligheidsbeleid op scholen is volgens de inspectie nog niet altijd goed vindbaar. Het is vaak op verschillende plekken (gefragmenteerd) opgeslagen en bestaat uit verschillende documenten. Hierdoor is het niet gemakkelijk te raadplegen.
Inhoudelijk adviseert de inspectie om het beleid zo concreet en samenhangend mogelijk te maken. In het beleid moeten de gezamenlijke normen en waarden van de organisatie staan, zodat iedereen weet wat gewenst en ongewenst gedrag inhoudt.
Meer aandacht nodig voor gedrag personeel
Het (sociale) veiligheidsbeleid lijkt op veel scholen vooral gericht op leerlingen en hun ouders en minder op personeel. De inspectie roept scholen en besturen op om integer handelen en gedrag door personeel in het veiligheidsbeleid op te nemen. Juist het personeel kan bijdragen aan de (sociale) veiligheid of deze ondermijnen.
Voer het gesprek over (sociale) veiligheid
De inspectie wil het belang benadrukken van het voeren van ‘het continu gesprek’ over wat (sociale) veiligheid voor iedereen in de organisatie inhoudt. Er is meer nodig dan vertrouwen in procedures zoals een VOG. Vooral als het gaat over (sociale) veiligheid vanuit het onderwijzend personeel richting leerlingen. Voor een (sociaal) veilige leeromgeving is het nodig om structureel met alle betrokken partijen, ook leerlingen, het gesprek te voeren over onder meer de onderstaande vragen:
- Wat verstaan we onder (sociale) veiligheid? Wat vinden we normaal?
- Hoe spreken we elkaar aan, personeel richting leerling én personeel onderling?
Dit gesprek zou de basis moeten zijn voor het veiligheidsbeleid en helpt om te bepalen hoe te handelen bij incidenten.