Inspectie start met nieuwe interventies voor stimulerend toezicht

De inspectie gaat nieuwe interventies verkennen om de ontwikkeling van het onderwijs te stimuleren. Nabelcontact met besturen en scholen, het ontsluiten en delen van kennis en praktijkvoorbeelden en het betrekken van docenten bij een inspectiebezoek zijn voorbeelden van interventies die de inspectie daarvoor gaat inzetten.

In een Kamerbrief komt de voormalig minister en huidig staatssecretaris Mariëlle Paul met concrete voorstellen om de stimulerende taak van de inspectie te versterken.

Verkenning

De inspectie is – naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer – gestopt met het geven van de waardering Goed of het predicaat Excellent. Deze zouden de kansenongelijkheid in het onderwijs juist versterken. Het departement heeft naar aanleiding van deze motie Regioplan opdracht gegeven te verkennen hoe scholen vanuit het toezicht gestimuleerd kunnen worden om te werken aan kwaliteitsverbetering.

Het departement heeft daarbij ook naar het buitenland gekeken. Stimulerend toezicht is in voor vrijwel alle Europese onderwijsinspecties een belangrijke taak en de dialoog die een inspecteur met de school aangaat wordt erg gewaardeerd.

De VO-raad vindt het van belang dat de inspectie zich daarbij minder laat leiden door de inspectiedata en meer oog heeft voor het verhaal en de specifieke context en populatie van de school. Ook zouden de eigen ambities van de school en de samenwerking in de regio meer centraal moeten komen te staan. Belangrijk is verder – zoals de voormalig minister zelf ook aangeeft – dat volstrekt helder is welke uitspraken in het kader van nalevingstoezicht en welke in het kader van stimulerend toezicht worden gedaan.

Regioplan heeft in het onderzoek twee zaken verkend. Allereerst is gekeken naar de voor- en nadelen van een oordeel Goed of Excellent. Daarnaast is onderzocht of er alternatieve stimulerende interventies zijn die ingezet kunnen worden.

Voor- en nadelen oordeel Goed of Excellent

In de verkenning is gekeken naar de voor- en nadelen van een oordeel Goed of Excellent. Conclusies zijn:

De minister heeft besloten het eindoordeel ‘Goed’ voor scholen voorlopig niet toe te voegen. Ze geeft aan eerst de impact van de nieuwe interventies af te willen wachten. Voor besturen blijft het mogelijk de waardering ‘Goed’ te krijgen.

De interventies voor stimulerend toezicht op een rij:

Verbeterde interventies

In 2025 wordt gestart met het toepassen van deze interventies.