Kamer stemt over moties onderwijskansen, mentale gezondheid en sturing in het funderend onderwijs

28 mei 2025

Op 27 mei stemde de Tweede Kamer over diverse moties, voortkomend uit recente debatten over onderwijskansen, de mentale gezondheid van leerlingen en sturing in het funderend onderwijs.

Een motie die D66 tijdens het debat over onderwijskansen had ingediend om de bezuiniging op de Onderwijskansenregeling terug te draaien, is voor de stemmingen aangehouden door deze partij. Hier is dus niet nog over gestemd.  

De VO-raad blijft zich samen met de sectorpartners en scholen verzetten tegen deze bezuinigingen. Om onze stem richting kabinet en Kamer krachtig te kunnen laten horen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de petitie tegen deze bezuinigingen ondertekenen. Help ons daarnaast deze petitie onder de aandacht te brengen! De afgelopen week voerden we onder meer actie in Enschede; ook voor de komende week staan weer diverse acties gepland, onder meer bij het slotfeest '25 jaar vmbo' op 2 juni in Nieuwegein.  


Moties onderwijskansen  

Over de andere moties die voortkwamen uit het debat over onderwijskansen van 26 maart jl. is wel gestemd. Een drietal moties van BBB werd hierbij aangenomen. Deze richten zich met name op het praktijkonderwijs en vso:  

  • De Kamer wil dat het kabinet maatregelen neemt waardoor de uitstroom van vso- en pro-leerlingen naar beschutte werkplekken en dagbesteding kan worden verbeterd. 
  • Onderzocht moet worden of en hoe de mogelijkheden voor pro-leerlingen kunnen worden verbeterd om een wenperiode voor een dagbesteding te volgen.  
  • De Kamer verzoekt de regering PDG-trajecten in het pro mogelijk te maken, als onderdeel binnen het wetsvoorstel ‘Bevoegdheden beroepsgerichte vakken vmbo’.  


Daarnaast is een motie van D66 aangenomen die de regering verzoekt te verkennen hoe kinderen een breder schooladvies kunnen krijgen aan het einde van de basisschool, dat bijvoorbeeld gericht is op praktijkonderwijs, toegepast onderwijs en theoretisch onderwijs en zij dan later in de middelbare schooltijd de keuze kunnen maken voor een definitieve zo nodig smallere richting. 

Moties sturing

Voortkomend uit het debat van 12 februari jl. over de herijking van sturing in het onderwijs zijn een tweetal moties aangenomen. De Kamer schaarde zich achter de motie van D66 om te onderzoeken of een deel van de lumpsum aangewend kan worden voor beroepsgroepvorming van leraren. Ook is de motie aangenomen die verzoekt bij de verdere ontwikkeling van sturing in het onderwijs aandacht te besteden aan alternatieven voor bestuurlijke fusies en te bezien hoe deze beter gefaciliteerd kunnen worden in beleid en regelgeving.  

De ingediende motie over de betrokkenheid van de bewindspersoon bij de cao-onderhandelingen is verworpen. Ook was er geen Kamermeerderheid voor de motie die regelt dat zeggenschap en verantwoordelijkheid over geld voor het primaire proces op school moet liggen, bij het lerarenteam en de schoolleider. 

Moties mentale gezondheid leerlingen  

Op 14 mei was er daarnaast een debat over de mentale gezondheid van leerlingen en studenten. Van de toen ingediende moties, zijn de volgende aangenomen:  

  • De Kamer wil dat de regering in gesprek gaat met scholen en andere stakeholders over hoe suïcidepreventie, waaronder de STORM-aanpak, beter geborgd en geïmplementeerd kan worden op scholen.  
  • De Kamer verzoekt de regering scholen te stimuleren hun aanpak te baseren op een bewezen effectief antipestprogramma en dit zorgvuldig te implementeren.  
  • De Kamer wil dat de regering het sociale mediagebruik van met name minderjarigen voornamelijk als gezondheidsvraagstuk benadert en deze benadering in aansturing en beleid terug laat komen.