Klassen Kennisbank: wetenschappelijke kennis over kansengelijkheid ontsloten voor onderwijs

06 oktober 2021

Er is al veel – wetenschappelijk gestaafde – kennis beschikbaar over wat het onderwijs zelf kan doen om gelijkere kansen voor leerlingen te creëren. Om deze kennis op een toegankelijke wijze beschikbaar te maken voor het onderwijsveld, is op 5 oktober de Klassen Kennisbank gelanceerd.

In de Kennisbank vinden onderwijsprofessionals (wetenschappelijke) informatie rondom een aantal thema’s die te maken hebben met kansengelijkheid. Voor elk thema is in kaart gebracht: wat speelt er, wat is de rol van het onderwijs en wat zijn oplossingsrichtingen; wat kan jij als individu of met je schoolteam samen doen?  

De samenstellers van de Kennisbank willen zo stimuleren dat onderwijsprofessionals deze wetenschappelijke informatie ook daadwerkelijk (kunnen) gebruiken bij het terugdringen van de kansenongelijkheid. Beoogd is om de kennis op een gemakkelijke manier beschikbaar te maken: er is een selectie gemaakt uit de grote hoeveelheid bestaande informatie, deze informatie is vertaald naar de praktijk en wordt op een toegankelijk manier (in vorm en taalgebruik) aangeboden. 

De Kennisbank is ontwikkeld door de makers van de documentaireserie Klassen, in samenwerking met wetenschappers, docenten en schoolleiders.