Laatste subsidieronde verbetering basisvaardigheden gestart

03 februari 2025

Het ministerie stelt voor de vierde en laatste keer geld beschikbaar voor scholen om de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen te verbeteren. Het geld komt vanuit het Masterplan Basisvaardigheden en is alleen aan te vragen door scholen die nog niet eerder subsidie hiervoor hebben ontvangen.

Er is per leerling 615 euro voor twee jaren beschikbaar. Het ministerie heeft hiervoor 512 miljoen euro gereserveerd. Scholen kunnen tot en met 14 februari 2025 subsidie aanvragen. Voor prioriteitscholen is er een tweede aanvraagperiode van 1 tot en met 12 september 2025. Dit zijn scholen die op 1 augustus 2025 over het inspectiepredicaat 'onvoldoende' of 'zeer zwak' beschikken.

De subsidie is onder meer bedoeld voor trainingen voor leraren, aanstellen van coördinatoren en extra lessen voor leerlingen die moeite hebben met taal of rekenen. Scholen kunnen het geld besteden aan taal of rekenen/wiskunde, maar eventueel ook aan burgerschap en digitale geletterdheid.

De scholen die eerder subsidie kregen om de basisvaardigheden te verbeteren, zijn positief over het effect van hun extra inzet op de basisvaardigheden. Het merendeel van de scholen ervaart sinds de start van de subsidieregeling een merkbare vooruitgang in de prestaties van hun leerlingen bij alle vier de basisvaardigheden. De prestaties bij rekenen-wiskunde zijn relatief het meest verbeterd, zowel in het po als in het vo. Dit bleek uit de voortgangsrapportages van het Masterplan basisvaardigheden en het Nationaal Programma Onderwijs die eind 2024 verschenen.

Wachten op structurele bekostiging

De subsidie basisvaardigheden gaat naar verwachting vanaf 2027 op in de gerichte bekostiging. Voor dit wetsvoorstel is de online consultatie geopend.

De VO-raad is blij dat met deze laatste subsidieregeling bijna alle scholen over extra middelen beschikken om een kwalitatieve impuls te geven aan de basisvaardigheden. De VO-raad heeft hier bij het ministerie ook op aangedrongen. Tegelijkertijd vinden we het jammer dat er pas met ingang van 2027 uitzicht ontstaat op een vorm van structurele bekostiging. Veel scholen die al eerder subsidie hebben ontvangen zullen hun initiatieven mogelijk moeten beëindigen of op een lager pitje zetten. Alleen met structurele bekostiging kunnen scholen - in samenhang met de invoering van het nieuwe curriculum - werk maken van het duurzaam versterken van de basisvaardigheden.