Lhbtiq+ jongeren delen ervaringen met pestgedrag en wensen voor aanpak

In opdracht van het ministerie van OCW heeft Movisie verdiepend onderzoek gedaan naar het pesten van lhbtiq+ jongeren: in hoeverre hebben zij hiermee te maken, wat ervaren zij, wat zijn de gevolgen? En ook: welke acties kunnen docenten, vertrouwenspersonen en mentoren, schoolleiding en overheid volgens de bevraagde lhbtiq+ jongeren concreet ondernemen om dit pestgedrag te verminderen en hun veiligheidsgevoel te vergroten? Het eindrapport is op 15 december jl. naar de Tweede Kamer gestuurd.

Voor het onderzoek werd literatuuronderzoek gedaan en zijn gesprekken gevoerd met lhbtiq+ leerlingen en GSA’s door het hele land. De uitkomsten bevestigen het beeld dat ook uit eerdere recente onderzoeken naar voren kwam: lhbtiq+ leerlingen ervaren (relatief) veel pestgedrag door medeleerlingen en docenten en dit heeft grote gevolgen voor hun gevoel van veiligheid en mentale welbevinden.

Het onderzoek laat daarmee opnieuw zien dat deze problematiek nog veel speelt op scholen; iets wat niet altijd voldoende naar voren komt omdat lang niet alle leerlingen melding maken van het pesten. Interessant is daarnaast dat de geïnterviewde jongeren zelf is gevraagd wat zij aan maatregelen zouden willen zien om zich veiliger te voelen op school. Dit kan onderwijspersoneel, schoolleiding en anderen handvatten bieden bij het verder vormgeven van het anti-pestbeleid. Dit beleid wordt door geen van de bevraagde leerlingen nu als toereikend ervaren.


Aanpak

Samenvattend hieronder een aantal in het rapport genoemde punten waarop de lhbtiq+ jongeren extra willen inzetten om het pesten tegen te gaan.

Docenten en ondersteunend personeel:

Mentoren/vertrouwenspersonen:

Schoolleiding:

Landelijke overheid:

Deze voorstellen sluiten goed aan bij de koers van de VO-raad, die gericht is op het versterken van het sociale en pedagogische klimaat (integraal en pro-actief). Ons inziens leidt met name het investeren in een dergelijke klimaat en professionalisering van onderwijspersoneel op dit vlak ertoe dat veel pestincidenten voorkomen kunnen worden (preventie) en dat het veiligheidsgevoel op school toeneemt.