Meetinstrument voor inclusie op school

31 augustus 2023

Onderzoeksbureau IDEM heeft een ‘meetladder’ gepubliceerd waarmee onderwijsprofessionals en teams inzicht kunnen krijgen in de mate van inclusie op hun school. Het instrument is ontwikkeld op basis van onderzoeken op Rotterdamse scholen in 2023.

Inclusie gaat over veel verschillende aspecten, waarvan er zes zijn opgenomen in de meetladder. Het is een waardevol instrument om inzicht te geven in de punten waarop scholen inclusief kunnen zijn voor leerlingen en medewerkers. Het kan scholen helpen om het gesprek over diversiteit en inclusie (weer) aan te gaan en investeringen te doen om de school meer inclusief te maken.

Er is de laatste jaren steeds meer aandacht voor kansen(on)gelijkheid en inclusie in het onderwijs in Nederland. Helaas weten we uit onderzoek dat scholieren geen gelijke kansen hebben om op school het beste uit zichzelf te halen, ook niet als zij cognitief dezelfde capaciteiten hebben. Het bevorderen van inclusie op scholen is daarom erg belangrijk.

IDEM deed onderzoek bij Rotterdamse scholen naar de manieren waarop scholen in het voortgezet onderwijs aandacht besteden aan het brede onderwerp diversiteit en inclusie.