Nieuwe factsheet: hoe faciliteert u de professionele ontwikkeling van leraren?

17 januari 2022

Leraren spelen een cruciale rol in de kwaliteit van het onderwijs. Voorwaarde voor het leveren van die kwaliteit is dat er voldoende leraren zijn, dat ze tevreden zijn met hun werk en zich professioneel (blijven) ontwikkelen. Welke rol heeft de schoolleider en welke heeft de leraar hierin?

Hoe zorgt u ervoor dat leraren hun talenten binnen de school kunnen benutten, nu en in de toekomst? Hoe geeft u leraren de ruimte en mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen? Het monitoringsonderzoek SHRM uit 2020 laat zien dat het personeelsbeleid van scholen nog lang niet altijd voorziet in het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van leraren. In de nieuwe factsheet worden deze onderzoeksresultaten gecombineerd met concrete handvatten om de ontwikkelmogelijkheden voor leraren in uw organisatie (verder) te verstevigen.

Gedeelde verantwoordelijkheid  

Hoogleraar SHRM Eva Knies (Universiteit Utrecht) over de professionalisering van leraren: “Het is belangrijk om de passie van leraren en andere onderwijsprofessionals te verbinden aan de onderwijskundige doelen en dit te borgen in het personeelsbeleid. Kijk naar de talenten van de leraar. Schep ook mogelijkheden voor professionele ontwikkeling naast de primaire functie of richting andere functies. Zet hierin de toon vanaf de start. Bij elke startende leraar.”

Monitoringsonderzoek  

De factsheet is tot stand gekomen op basis van inzichten uit het monitoringsonderzoek strategisch personeelsbeleid. Dit onderzoek is in opdracht van de VO-raad uitgevoerd door de Universiteit Utrecht en geeft onder meer inzicht in de doorwerking van het strategisch personeelsbeleid in de schoolpraktijk. Aan het onderzoek werkten 134 besturen, en schoolleiders en leraren van 161 scholen mee.