Op NOS-website: ‘Urennorm op scholen moet naar beneden’

10 november 2022

De urennorm voor het voortgezet onderwijs moet omlaag, zodat docenten minder uren voor de klas staan en meer tijd kunnen besteden aan onder meer de voorbereiding van lessen en professionalisering. Hiervoor pleit onder andere de AOb in een item van NOS Stories.

Docenten staan een groot deel van hun werktijd voor de klas. Uit internationale vergelijkingen blijkt dat Nederlandse leraren relatief veel uren lesgeven en dat Nederlandse leerlingen relatief veel uren les krijgen. Door het lerarentekort neemt het aantal uren dat leraren voor de klas staan alleen maar toe. Schooldirecteuren vragen docenten bijvoorbeeld klassen over te nemen of om extra vakken te geven waar ze niet voor hebben gestudeerd, zo schrijft de NOS.

Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad, wijst op het belang van meer ontwikkeltijd voor leraren: "Als de werkdruk minder wordt en er meer tijd is voor voorbereiding en professionalisering, gaat het werkplezier omhoog en wordt het vak aantrekkelijker. Het is belangrijk om leraren te behouden, anders blijft het dweilen met de kraan open".

Ook de onderwijskwaliteit gaat omhoog als leraren minder uren voor de klas hoeven te staan, benadrukt Hagoort. "Een leraar met een voltijdsaanstelling geeft nu ongeveer 25 lesuren per week. Je kunt denken aan 20 lesuren, zodat je meer tijd hebt om voor te bereiden. Lessen gaan minder op de automatische piloot en worden beter. Ook komt er steeds meer maatwerk in de klas, daar moet tijd voor zijn.”

 Luister ook naar de podcastreeks 'Minder uren, betere lessen' van de HvA over de vraag of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdragen aan betere lessen.