Op Radio 1: ‘Goed dat leerlingen meer betrokken worden bij beoordeling leraar’

12 september 2016

VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller reageert op Radio 1 op het nieuws dat steeds meer scholen leerlingen betrekken bij de evaluatie van leraren en/of het aannemen van nieuwe leraren. “Een heel goede ontwikkeling. De ervaring leert dat leerlingen dit buitengewoon serieus nemen en dat het bijdraagt aan de verhoging van de kwaliteit van leraren.”

Een jaar geleden werd het bij wet verplicht dat vo-scholen leerlingen betrekken bij de evaluatie van leraren. Uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 250 vo-directeuren blijkt dat dit inmiddels op 84% van de scholen gebeurt. Op steeds meer scholen worden leerlingen daarnaast betrokken bij de sollicaties van nieuwe leraren.

Een prima ontwikkeling, aldus Rosenmöller op Radio 1: "Uiteindelijk moeten we goed de werkgever-werknemer relatie op school bewaken: een bestuur beslist over het aannemen van leraren en contractverlenging. Maar het is goed dat leerlingen hierbij betrokken worden en er invloed op kunnen uitoefenen. Zij stellen vanuit hun ervaringen en perspectief andere vragen en het scherpt leraren ook als ze weten dat leerlingen betrokken zijn bij hun beoordeling. De feedback van leerlingen kan zo bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van leraren."

De zorg dat pubers geneigd zijn om leraren af te branden, of bij hun beoordeling ook zouden meenemen of een leraar populair is, deelt Rosenmöller niet. “Dit is niet gebaseerd op ervaringen. “De leerlingen die ik hierover heb gesproken nemen het allemaal buitengewoon serieus. Leerlingen weten ook dat er gevolgen voor de leraar aan vast kunnen zitten en gaan er daarom gewetensvol mee om. Daarnaast zijn leerlingen uiteindelijk ook niet de enigen die een leraar beoordelen, dit gebeurt ook door collega’s, teamleiders, schoolleiders etc. Leerlingen zijn slechts een van de spelers die bijdragen aan de beoordeling van leraren en dat is een goede ontwikkeling.”