Oproep verenigde onderwijssector aan informateur: investeer structureel in het fundament van onze samenleving

Een brede coalitie van vertegenwoordigers van leerlingen, ouders, onderwijspersoneel, schoolleiders, bestuurders en onderwijsopleiders heeft een brief gestuurd aan de informateur. Hierin benadrukken zij dat goed onderwijs de basis is voor gelijke kansen en een sterke samenleving, en dat structurele investeringen en samenwerking met een nieuw kabinet noodzakelijk zijn.

Het doel is duidelijk: “Deze formatie biedt een unieke kans voor een gezamenlijke koers: investeren in kwaliteit, vertrouwen in professionals en structurele middelen en consistent beleid voor het onderwijs. We staan klaar om samen met het nieuwe kabinet het verschil te maken – voor leerlingen, leraren en de samenleving als geheel – en gaan hierover graag met u in gesprek. Als de onderwijsbezuinigingen van tafel zijn en we de vele subsidies vervangen door structurele en doelmatige financiering, kunnen we de draad weer oppakken,” stellen de ondertekenaars (VO-raad, PO-Raad, AVS, AOb, CNV, FvOv, Ouders & Onderwijs, Voor Werkende Ouders, LAKS, VH, UNL en de MBO-Raad).

De VO-raad is blij met deze gezamenlijke stap. De brief laat zien dat alle betrokken partijen achter de onderlinge afspraken blijven staan uit het concept-Versterkingsplan. Dit plan ging door bezuinigingen op het onderwijs uiteindelijk niet door. “We hebben een unieke kans om samen met een nieuw kabinet het verschil te maken. Deze brief laat zien dat we als onderwijssector bereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen en samen te werken aan oplossingen voor de grote uitdagingen in het onderwijs,” zegt Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad.

De brief nodigt een nieuw kabinet uit om samen met de afzenders aan de slag te gaan met een agenda voor het funderend onderwijs, die (samengevat) over de volgende onderwerpen gaat.

Investeren in het fundament

Goed onderwijs is het fundament van gelijke kansen en een sterke samenleving. We vragen het nieuwe kabinet om structureel te investeren in het funderend onderwijs en subsidies te vervangen door vaste, doelmatige financiering. Zo kunnen we voortbouwen op de basis die al is gelegd.

Aantrekkelijk werk

Leraren en schoolleiders zijn de ruggengraat van goed onderwijs. We vragen extra middelen voor zij-instromers en kleinere klassen om tekorten terug te dringen en werkdruk te verlagen. Heldere verantwoordelijkheden en professionele ruimte blijven daarbij cruciaal.

Onderwijskwaliteit

De vernieuwing van het curriculum biedt kansen om basisvaardigheden en burgerschap te versterken. We vragen regie op leermiddelen, een gezamenlijke landelijke aanpak en gerichte professionalisering. Ook willen we de invloed van commerciële partijen in het onderwijs beperken.

Kansengelijkheid

Het huidige stelsel legt te veel nadruk op selectie en gaat onvoldoende uit van de talenten van leerlingen. Dat leidt tot allerlei onbedoelde effecten, zoals hoge toetsdruk. We vragen maatregelen zoals gratis devices, toegankelijkere kinderopvang en een betere overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Samen willen we werken aan een onderwijspraktijk die uitgaat van de ontwikkeling en mogelijkheden van leerlingen.

Inclusie en gemeenschap

Meer kinderen moeten terechtkunnen op reguliere scholen, met goede ondersteuning en minder werkdruk voor leraren. We vragen randvoorwaarden, wetgeving die inclusie ondersteunt en meer samenwerking tussen onderwijs en het sociaal domein. Ouderbetrokkenheid en leerlingenparticipatie zijn daarbij essentieel.

Schoolgebouwen

Gezonde, veilige en duurzame gebouwen zijn een randvoorwaarde voor goed onderwijs. We vragen extra middelen voor renovatie en vernieuwing, zodat gebouwen adaptief, inclusief en klimaatbestendig worden.

Daarnaast heeft de VO-raad op 27 november samen met meer dan 2000 publieke en maatschappelijke organisaties een brief gestuurd aan informateur Sybrand Buma. In deze brief vragen we aandacht voor een integrale visie op digitalisering in de kabinetsformatie. Digitalisering raakt niet alleen techniek en economie, maar ook de kern van onze democratie, cultuur en onderwijs. Wij pleiten voor publieke waarden zoals toegang en transparantie, regie op digitale soevereiniteit, een minister van Digitale Zaken en structurele aandacht voor digitale inclusie en geletterdheid. Zo zorgen we samen dat de digitale transitie een publieke transitie blijft.