Opschaling coronathermometer RIVM heeft geen gevolgen voor scholen

14 oktober 2022

Vanwege oplopende coronabesmettingen en toenemende druk op de zorg heeft het RIVM besloten de coronathermometer op stand 2 te zetten. Voor scholen verandert er op dit moment niets en blijft het donkergroene scenario van kracht. Wel is het extra van belang om je aan de basisadviezen te houden, zeker voor leerlingen en onderwijspersoneel met een kwetsbare gezondheid.


De coronathermometer van het RIVM geeft een duiding van de epidemiologische situatie. Het kabinet besluit op basis van die duiding of ze het nodig vinden om maatregelen te nemen en vraagt daarover in dat geval advies aan het Outbreak Management Team (OMT) en het Maatschappelijk Impact Team (MIT). De thermometer en de maatregelen zijn dus niet een op een aan elkaar gekoppeld. Meer toelichting op de thermometer en de relatie met maatregelen en sectorplannen is te vinden op Rijksoverheid.nl. Als het kabinet besluit tot opschaling van maatregelen dan zal daarover duidelijk worden gecommuniceerd.

Invoering nieuw scenario binnen één werkweek

Indien het kabinet besluit om het maatregelenpakket aan te passen, dan geldt voor scholen dat zij de bijbehorende maatregelen zo snel mogelijk invoeren, maar uiterlijk binnen één werkweek, ongeacht of het om opschaling of om afschaling gaat. Omdat we de afgelopen jaren gezien hebben dat snelle wisselingen in de geldende maatregelen het draagvlak voor naleving sterk verminderen, blijven deze maatregelen vervolgens minimaal twee weken geldig.

Over het Sectorplan COVID-19 funderend onderwijs

Op 1 juli 2022 is het sectorplan COVID-19 funderend onderwijs gepresenteerd door het ministerie van OCW. Het sectorplan beschrijft vier scenario’s voor de aanpak van het virus en de bijbehorende maatregelen voor het funderend onderwijs. Van scholen/schoolbesturen wordt verwacht dat zij uiterlijk 1 oktober een draaiboek per scenario voor hun eigen context en locatie(s) hebben opgesteld. Het draaiboek wordt afgestemd met de medezeggenschap en andere interne en externe stakeholders. Ook maken scholen zelf (aanvullende) afspraken met andere partijen in de regio zoals de plaatselijke GGD, gemeente(n), waar landelijke afspraken niet voldoende houvast bieden. Uiteraard staat het een school vrij om aanvullende maatregelen te nemen als de omstandigheden daar om vragen.