Partnerschool van Trainees in onderwijs worden? Meld u aan!

31 januari 2022

Trainees in onderwijs is ook dit jaar op zoek naar nieuwe partnerscholen: enthousiaste en betrokken scholen die zich willen verbinden aan het traineeship.

Alle trainees van Trainees in onderwijs zijn jonge, breed geïnteresseerde en ondernemende academici met een groot enthousiasme voor het onderwijs. Binnen het traineeprogramma halen zij in een traject op maat hun eerstegraads lesbevoegdheid, gaan ze direct aan de slag als docent op een school, én volgen ze een persoonlijk verdiepingsprogramma, gericht op leiderschap, ondernemerschap en onderzoek. Voor partnerscholen is het traject een kans om een talentvolle trainee-docent in huis te halen. 

'Trainees brengen een andere dynamiek met zich mee" 

Gert-Jan Kloos, rector van het Edith Stein College in Den Haag, vertelt op de website van Trainees in onderwijs waarom zijn school elk jaar trainees aanneemt en welk verschil deze trainees maken. Hieronder een aantal fragmenten uit dit interview: 

Rector Gert-Jan Kloos wilde al langer meedoen met het programma van Trainees in Onderwijs. Uiteindelijk is hij met het Edith Stein College in schooljaar 2020/2021 gestart als partnerschool en daar is hij heel blij mee. “De trainees brengen een andere dynamiek met zich mee.” 

"Ik vind het heel erg interessant om een personeelsbestand op te bouwen met een diversiteit aan docenten. Niet per se wat betreft kleur, maar qua professionele achtergrond van de docenten. Ik ben zelf namelijk ook min of meer een zij-instromer. Ik heb letterkunde gestudeerd en mijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid gehaald, maar ik ben pas 10 jaar geleden in het onderwijs terecht gekomen na een carrière in het bedrijfsleven.”
 
“Trainees en andere zij-instromers brengen een andere dynamiek met zich mee. Aan dit programma vind ik het erg interessant dat het ook onderwijsvernieuwing beoogt te bewerkstelligen. Sinds ik de schoolbanken verliet in 1984 is er in feite niets veranderd, behalve dat er nu een digitaal bord hangt in plaats van een krijtbord. Ik vind dat we het onderwijssysteem structureel zouden moeten veranderen en meer verbinding moet hebben met de buitenwereld. Dat is politiek gezien nog een brug te ver, maar verandering kun je wel voor elkaar krijgen als je andere competenties je school binnenhaalt.”
 
“Als je het heel opportunistisch ziet, en je denkt dat je een vacature gaat vullen op een goedkope manier, dan moet je het niet doen. Als je echt geïnteresseerd bent in het opleiden van nieuw talent, die een stuk vernieuwing met zich mee kunnen brengen, dan wel. Eén van de trainees wilde met leerlingen iets doen met robotjes, en ik zei meteen ‘fantastisch, ga maar regelen’. Zulke ideeën komen echt van dat soort collega’s.”


Partnerschool worden?

Bent u na het lezen van dit interview enthousiast geworden en wilt u een verkennend gesprek voeren over het aannemen van trainees, en wat het inhoudt om partnerschool te worden van Trainees in onderwijs? Neem dan contact op via het interesseformulier (onderaan de pagina). 
 

Informatiebijeenkomst op 3 februari 
Op donderdag 3 februari organiseert Trainees in onderwijs een online informatiebijeenkomst voor scholen. Kom alles te weten over het traineeship en de voorwaarden, leer hoe u een trainee kunt aannemen en wat een trainee kan bijdragen aan uw school, en hoor meer over de ervaringen van andere scholen met de trainees.